Byggahus.se

Limtvätt?

1. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem
    Är det någon som har erfarenhet av Limtvätt? Vi försöker få bort limrester i en betongtrappa. Mattan är bortsliten, men rester av kontaktlim sitter kvar över i stort sett hela ytan. Vi har testat värmepistol och skrapa men det tar ju evigheter och man blir ju hög av ångorna. Läste nånstans om limtvätt, frågan är om det funkar på kontaktlim i en betongtrappa?

2. hajof70
    Medlem · Stockholm · 954 inlägg

hajof70

Medlem

Re: Limtvätt?

Jag har prövat med negativt resultat. Visst fick jag bort lim, men jag tyckte nog att man smetade ut det mesta limmet över hela trappen istället.

Försökte mig på genvägen vinkelslip med skiva resp borste, dammar som f-n och föll därmed bort. Prövade med en dyr Pelargo. Därefter tycker jag personligen att det är den sämsta verktygsinvestering man kan göra.

Jag tog en hårda vägen och skrapade bort det gamla, härdade limmet med färgskrapa. Tog ju tid och var inte roligt men då vet man i alla fall att det är borta och det utan att man dammat ner hela huset.

3. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Re: Limtvätt?

Nu kan jag svara på min egen tråd!
    Köpte en flaska idag och gjorde först missen att blanda ut det med vatten (läste lite för snabbt på flaskan). Efter det misslyckades försöket testade vi outspädd och det funkade rätt bra faktiskt. Det enda som vi måste göra är att fixa nåt att skrubba med. Vi använde en vanlig Scotch bite idag men den blev utsliten rätt snabbt. Ska leta upp nåt lite grövre svampaktigt att skrubba med så ska det nog ordna sig till slut!

Tack ändå för ditt inlägg swehjo!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.