Byggahus.se

Limträbalk vs stålbalk?

6k läst  9 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi bor i ett tvåplans stenhus med källare byggt 1952.
    Huset saknar ritningar (felaktiga ritningar inlämnade till Byggnadsnämnden).
    Nu ska vi slå ut kattvindsvägg för att omvandla döutrymme till boyta.
    Har haft konstruktör på plats som instruerat oss att sätta en limbalk 90x270 för att bära av den del där väggen försvinner. Han tror ej att väggen är bärande, men stöttar.

Har nu några funderingar: eftersom det är snedtak där balken ska sitta försvinner ju extra mycket ståhöjd då balken är så hög. Därför funderar jag på alternativet stålbalk hea 140 istället.

Har förstått att limträbalken är bättre ur brandsynpunkt. Men i övrigt, hur fungerar det med stålbalk? Kan jag "lägga" den på två pelare (90x90 limträ)? Hur fästa denna längstgående mot taket?

Var får jag tag på stålbalk? Inte bygghandeln väl? Finns det annan sida att leta beg än blocket för dessa saker?

TACK!

/frida

2. S
    Medlem · Nivå 4
    Du kan väl skruva fast den?? funkar inte det??
    HEA låter fett, inte ta en IPE istället, jaja det är väl ett eget val.
    Du kan ju fästa in balken på samma plats som limträt var tänkt att vila på.
    Är du orolig för brand kan du ju gipsa in den i dubbla lager. och ska du sätta en balk är det vl bättre att ställa den än att lägga, nu antar jag iof att du menar ställa, men det blir en himla skillnad.
    Det finns bygghandlar som säljer stål också, IMAB på vissa ställen bland annat.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Haha, du pratar med en total nybörjare på detta.. :)
    Första gången jag försöker mig på ett sånt här projekt någorlunda på egenhand.
    Ska kolla upp vad en IPE är då :) Är det en sån jag ska leta efter? Dimensioner?
    IMAB verkar endast finnas i södra Sverige?

4. S
    Medlem · Nivå 4
    En IPE har en något högre midja men är gjord i klenare gods kan tänka mig att den blir 120-140 hög, kolla med dem där du köper den.
    Ja det är möjligt att IMAB bara finns i söder, det är ju bara här jag rör mig, men det finns garanterat en motsvarighet även längre upp i landet.

Du har haft en konstruktör på plats som TROR att den inte är bärande?? låter lite funky. Det beror ju på vilken typ av takstol du har om den är en del av den bärande konstruktionen eller inte. Har du en "svensk takstol" så är den bärande. (En svensk takstol är en typ av takstol, det betyder inte att den är tillverkad i Sverige:))

Snabbtestet är att sätta sågen i ett stödben när du rivit ner beklädnaden och nyper sågen så bär den.
    Detta är på inget sätt ett vetenskapligt test men det brukar ge en hint iaf.

Jag hade växlat av hur som helst, men det har ju lite att göra med hur man utför ingreppet, man vill ju inte gärna såga upp hålet och se taket komma in innan man fått balken på plats....

5. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen! :)

HELA huset är i sten... (Utom takstolarna då...) Väggen jag river har inga stödben, den består av murblock ca 350x250x200 mm. Så jag har slagit ner den med en slägga, ingen såg har ens behövts komma upp på övervåningen. Både konstruktör och arkitekt har kliat sig i huvudet och aldrig sett liknande konstruktion. Jag som lekman skulle ju tycka att all tyngd vilar på ytterväggarna, men det är väl för att inte stolarna ska bändas av snötryck etc som de murande väggaran stått där. De är murade på plats efter att innerpanelen på taket blev ditsatt.

Jag ska ha något som bär, men funderar på stål för att få ner dimensionen. Nu är ju sten/murningen lite klurig att fästa i med...

/f

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Be konstruktören föreslå en lämplig stålbalk, och hur den skall fästas in. Just infästningen i ändarna är i många fall ett känsligt kapitel. Det kan där bli väldigt stor belastning som ju tidigare var utspridd på hela den bärande väggen. Stor chans att konstruktören kan tipsa om närbelägna firmor som säljer stål också.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Tack, ska maila honom igen :)

8. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Tibnorstål finns väl i hela landet, har väl ett lager i Köping.

Protte

9. S
    Medlem · Nivå 4
    Har det varit murat som du säger i efterhand efter innerpanel sålåter det ju konstigt om den varit dimensionerad som bärande från början. knappt ens stöttande, vilket den ju iof kan ha blivit under åren :)
    Det är inte alltid så att ytterväggarna tar allt taktryck, ofta bär man av med bärande innerväggar.

10. G
    Medlem · Nivå 14
    Det framförs ofta synpunkter på att stålbalkar skulle vara sämre ur brandsynpunkt men jag anser att det är överdrivet.

När en stålbalk blir så varm att den kollapsar så har du betydligt större problem än så, huset är bortom räddning och finns det någon människa eller djur kvar inne så är han/hon/det död för länge sen.

Sen vet jag att det är lögn att försöka övertyga en inbiten snickare eller nån gammal brandman om detta, men jag som maskiningenjör skulle aldrig bygga något bärande utan att använda stål :)

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka