Byggahus.se

Limträbalk toleranser.

1. S
    Medlem · 29 inlägg

sven.h

Medlem
    Hej,

Har precis köpt ett antal limträbalkar, 315x66 6 meter långa, till ett inglasat uterumsprojekt.
    Så, balkarna kommer inte vara dolda, och konstruktionen är rätt beroende på att alla delar är raka. Både estetiskt och konstruktionsmässigt pgr av glaspartierna.
    Köpte 4 st balkar med hemleverans ifrån ett känt byggvaru bolag. En av balkarna var så sprucken och skev att man kan undra hur dom ens vågade lasta den. Den kommer definitivt reklameras.
    Dom andra tre balkarna är i gränslandet vad som vill acceptera. Syns tydligt på bilderna att de inte förvarats optimalt. Och samtliga balkar ser ut som ett U med ca 4 - 5 mm "nedbuktning". Se bild.
    Vilka toleranser kan man och ska man acceptera när det gäller limträbalkar?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210427_173256.jpg
    20210427_173906.jpg
    20210427_173918.jpg

Mvh
    Sven

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 286 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    De balkar jag köpt har alla varit inplastade vid leverans :)

3. S
    Medlem · 29 inlägg

sven.h

Medlem
    Toppen!! Det var dom här också. Men inte riktigt heltäckande helt enkelt...:thinking:

4. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 286 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
  5. S
    Medlem · 29 inlägg

sven.h

Medlem
    Tack!!
    Läst. Men inte riktigt begripit...
    Toleranser för längd, bredd, höjd och rakhet verkar i vart fall begripligt.
    Men gällande, tvärsnittsvinkel och avvikelse ifrån nominell bågform är det värre att begripa. För mig tyvärr... :)
    Mina balkar är i vart fall raka vad jag kan få fram när jag jämför med en lång rätskiva.
    Men iom att de är U-formade på höjden så att säga så blir vinkeln mellan höjd och bredd inte 90-grader. Och den avvikelsen är nog mer än 1 grad som anges som tolerans för tvärsnittsvinkel. Om detta då är en tvärsnittsvinkel...

6. S
    Medlem · 29 inlägg

sven.h

Medlem
    Som avslutning då kan jag informera att 3 st av balkarna reklamerades, och leverantören godkände detta varvid 3 st nya balkar ska levereras.
    Föredömligt agerat av leverantören = nöjd kund.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.