Byggahus.se

Limträbalk eller HA balk? Vad håller bäst till mitt bygge?

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Jag håller på o planerar o har skissat upp ett garage jag vill ha. Nu när jag lämnat in det för ritning kommer det upp frågor ang dimensioner på limträ balkar o om jag ska ha HA balk osv osv.
    Jag behöver hjälp med att någon kan räkna ut vilka dimensioner balkarna ska ha för att klara tyngden samt vara godkänt hos byggnämnden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0216.jpg

Om man kollar på bilden så är det 7m högt i mitten
    Jag har tänkt att halva garaget den som är högre i tak ska ha ett förråd på övervåning med öppen del i andra delen av garaget så man kan vara där uppe o se ner i garaget.
    Nere i garaget så ska det vara helt öppet (inga stolpar mitt i som lyfter upp förrådsvåningen)
    Varför jag vill ha förråds våning på ena halvan är för att i andra halvan blir det högt i tak ca 4m så man kan ha billyft t.ex. andra halvan blir ca 2,40 i tak med förrådsvåning över
    Leca grund blir 1,30m bakom garaget o 1,30 på sidan där det står 1m (ändrad till ritningsförslaget)
    Räknas det som suteräng garage då?

Behöver veta vilka dimensioner jag ska använda som klarar 7,7m för Nocken samt för hålla upp förrådsvåningen

Tacksam för ideer och tips!