4 909 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Limträbalk ej väderskyddad under byggtid.
Har en granne som bygger nytt hus.
Nu har de kommit så lång att de börjar på takstommen.
För knappt två veckor sedan så kom limträbalken som skall vara nocken på plats. Denna har nu under två veckor legat helt oskyddad mot väder och vind, kan man göra så?
Det har ju regnat väldigt mycket för att sedan frysa till vissa nätter. Tar inte balken skada av detta?
Nu har de kommit så lång att de börjar på takstommen.
För knappt två veckor sedan så kom limträbalken som skall vara nocken på plats. Denna har nu under två veckor legat helt oskyddad mot väder och vind, kan man göra så?
Det har ju regnat väldigt mycket för att sedan frysa till vissa nätter. Tar inte balken skada av detta?
Trävirke skall inte någon gång överhuvudtaget ligga oskyddat varken mot sol eller väta. det tyder enbart på lathet eller okunskap att behandla virke på sådant sätt. Virke skall förvaras under skydd och vara upplagt på ströläckt om man är proffs.
Jag tycker också det verkar konstigt.
Speciellt då detta är nybygge av villa i övre prissegmentet. Då tycker man att byggarna borde veta bättre?
Jag menar , murar man en villa i 2 plan på säkert 300kvm då tycker man att man kan skydda balken när den kommit på plats, eller? Märkligt.
Speciellt då detta är nybygge av villa i övre prissegmentet. Då tycker man att byggarna borde veta bättre?
Jag menar , murar man en villa i 2 plan på säkert 300kvm då tycker man att man kan skydda balken när den kommit på plats, eller? Märkligt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nu vet jag inte om just limträ skiljer, men vid lösvirkesbygge så är det ganska vanligt att man bygger stommen utan att skydda, dvs reglarna tål regn. Det är först när man kommer till isolering, skivmaterial osv som det blir viktigt med skydd.
Taket fortfarande långt från klart.
Endast nockbalken samt reglarna från nock till fot på plats.
Taket är alltså helt öppet.
Limträbalkarna är ej plastade.
Nockbalken har alltså legat på plats nu i 2 veckors tid utan skydd?!
Endast nockbalken samt reglarna från nock till fot på plats.
Taket är alltså helt öppet.
Limträbalkarna är ej plastade.
Nockbalken har alltså legat på plats nu i 2 veckors tid utan skydd?!