Jag håller på att bygga ett hus.

Huset är 7 meter brett och 1,5 plans hus.
Mellanbjälklaget är 220mm med infälld limträbalk mitt i för mer styvhet i golvet. Balken är 270*115.

På ena gaveln lutar balken på en Limträpelare i väggen men på andra gaveln har vi ett fönsterparti så lasten tas upp via en annan balk ovanför partiet den balken är 90*315.
270*115 balken kan ej stå åvanpå 315 balken utan kommer i samma höjd så den behöver fästas med balksko eller bra beslag.

Nu till min fråga var köper man kraftiga beslag för sådant eller hur löser man den sammanfogningen av dessa två.

Tacksam för tips mvh Fredrik

Är 115x270-balken 7m lång? Det låter lite långt isf.
Viktigt vid infästningen till balken i gaveln är att infästningen håller i balken från att vrida sig. Det finns inte möjlighet att få in en H-profil där du kan lägga upp den på underflänsen?

Om huset är 7 m brett, hur långt är det? Dvs hur lång är limträbalkens spännvidd? Om 115x270 balken ska ersätta en hjärtvägg är dimensionen alldeles för klen. Det är något som inte stämmer, eventuellt bara i beskrivningen. Den här typen av problem ska man dock inte råka ut för när man bygger nytt. Det bästa är att ta ett steg tillbaka och tänka om. Man måste ha en klar idé om den bärande stommen innan man kommer in på detaljer.

Jag använde.
Konstruktionsskruv Essve Et-T 8,2X220mm
När jag monterade mina limträbalkar mot varandra, jag använde inte ett enda beslag eller balkskor.
Det är viktigt att skruva i sned vinkel så skruven passerar så många årsringar som möjligt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.