Jag ska bygga ett utomhusskjul till traktorn och div. andra prylar.

Den enda vettiga lösningen är att bygga den längs en befintlig lagårdsvägg.
Tanken är att plinta och använda fristående pelare får att få bra åtkommlighet in i skjulet.
Längd 12m
Bredd 4m
Höjd insida(mot väggen) 3,7m
Höjd utsida 3,0m
Plåttak
Helst 3,0m mellan stolparna dvs. 5 st par totalt.

Snöfaktor Mälardalen

Någon med idéer om material och dimensionering?
Vad blir den billigaste lösningen?

Stålbalk och plåt

brma skrev:
Stålbalk och plåt
Ja helt klart, både enklare och smidigare att jobba med svetsen ;D, Plåten är enkel och billig att klä med, men det går även att använda panel till väggbeklädnaden.

Borra/gräv några hål, gjutning i, och så ned med I-balk. Skall man vara något mer reglementsenlig, så gör groparna, några skyfflar betong i varje hål, en tegelsten ovanpå betongen, sen knacka ned tegeln med avvägningsbräda tills att alla tegelstenarna hamnar rätt till det snöre du tidigare hade spännt upp i våg. Låt betongen bränna en dag, sedan placerar du de färdigkapade balkarna på tegelstenarna, strävar upp dessa och så i med betong= färdigt ;)

saturnus2 skrev:
Ja helt klart, både enklare och smidigare att jobba med svetsen ;D, Plåten är enkel och billig att klä med, men det går även att använda panel till väggbeklädnaden.
Det blir inga väggar..en öppen lösning med bef. lagårdsvägg som enda vägg!

Dim av dessa balkar då?

Bärlinorna  blir ju 12m långa och varannan takstol ligger ju på dessa utan en pelare under sig..
Metallpriserna har ju rasat i höjden den sista tiden blir det verkligen billigare?

Hålen 4 meter ut vägg och 4 till antal = 3 meter mellan. Tycker 4 meter låter kort (vad är det för en jädrans traktor du har ;D) eller du kör in längs snedtaket?.
Balkarna i marken, tja en 120 -150mm, hittar du 150mm hos skrotarn så kan du använda dessa även till takstol= en balk/takstol till varje nedgjuten balk= 4 stycken där med. Ovanpå, till taket/plåten kan du använda vad du hittar. Vinkeljärn går, om du svetsar dom stående= med flatsidan upp att fästa plåt eller annat i. Vinkeljärn ca 60x60mm, och 6 stycken 12 meters längder. Balkarna i yttersida= något överdimensionerade, men med tanke på min erfarenhet, och hur dåliga ni är på att styra, räknade jag med att ni kommer att backa på dom ibland ;D

http://www.blocket.se/vi/9491663.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/9363119.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/9576263.htm?ca=23_11_s

saturnus2 skrev:
Hålen 4 meter ut vägg och 4 till antal = 3 meter mellan. Tycker 4 meter låter kort (vad är det för en jädrans traktor du har ;D) eller du kör in längs snedtaket?.
Balkarna i marken, tja en 120 -150mm, hittar du 150mm hos skrotarn så kan du använda dessa även till takstol= en balk/takstol till varje nedgjuten balk= 4 stycken där med. Ovanpå, till taket/plåten kan du använda vad du hittar. Vinkeljärn går, om du svetsar dom stående= med flatsidan upp att fästa plåt eller annat i. Vinkeljärn ca 60x60mm, och 6 stycken 12 meters längder. Balkarna i yttersida= något överdimensionerade, men med tanke på min erfarenhet, och hur dåliga ni är på att styra, räknade jag med att ni kommer att backa på dom ibland ;D
Ja jag ska köra in traktorn från gaveln,,annat smått från sidan via 3m öppningarna
Vilka "ni" är dåliga på att styra..!?

150balk menar du H-balk eller I-balk

BÖNDER ;D
Jag menar H ;) men förr kallade vi alla sådana för I ;D

Å andra sidan kom vi fram till det (förr) när vi renoverade grindarna till ett större företag med många trailers. Till slut blev grindarna 18 meter breda, med stödhjul på två ställen, likt förbannat mejades de ned :-?

4 meter är inte så långt. Du kan utan problem använda självbärande stålplåt. Då är det bara att sätta upp stolpar, lägga på en längsgående balk och på med plåten. Problemet som jag ser det är att få något att lägga taket på vid ladugårdsväggen, men det finns oavsett val av tak. Kanske bäst med en rad stolpar där också?

Stålbalk är billigt om man hittar rätt kontakter, järnhandlarna är ingen bra idé. Kolla annonser, lyssna runt, prata med smeder, mekaniska verkstäder etc. så hittar du nog billig balk, särskilt om du är flexibel med dimensionerna och inte skyr lite rost. Runt 3 kr/kg kan man hitta ibland :)

Beg stål är INTE billigt (6:-/kg) skroten skulle ha ca 8500:- för endast stolp och bärlinor..till en 50m2 konstruktion.

Nu köpte jag virke inkl. byggbeslag, skruv, spik, takplåt, mm till en komplett 60m2 lösning för 7000:-

Och visst är det trevligare att såga och dona med terpentindoftande virke än med en vrålande vinkelkap (fast det har sin charm det med ibland ;))

Estetiskt slår virket stålet med hästlängder med tanke att det är mot en lagårdsvägg jag bygger..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.