4 078 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Limträ eller Stålbalk i taket?
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej. Går och funderar på att bygga mig ett dubbelgarage därhemma. Har önskemål att ha en pelarlyft och därför takhöjd därefter. Vill samtidigt inte att garaget blir för högt eftersom huset är enplans med vind och källare. (Siktar på runt 4 m utvändigt) Min tanke var därför att försöka utnyttja den invändiga takhöjden så bra som möjligt och inte bygga med takstolar utan med en balk som ligger i nocken. Vad bör jag tänka på/ för eller nackdelar med limträbalk eller en stålbalk? Jag hade även tänkt mig att ha portarna på långsidan för att bilens tak ska gå upp i nocken så bra som möjligt. Är det någon som byggt på liknande sätt och vill dela med sig av erfarenheter är jag mycket tacksam. Tar gärna emot alla tankar eller förslag. Måtten blir ca 7x8 meter. -Johan
Vi har byggt med stålbalk då vi kunde få det längre. Eftersom man klarar sig med klenare dimension vid användning av stålbalk så tar den ju inte så mycket på utrymmet neråt. Vi har en 240 i taket och jag kan tänka mig att det skulle krävts minst det dubbla om vi skulle haft en limträ. Sedan har man ju fördelen av att det går att sätta en dolly på balken och hänga traversen i så kan man lyfta grejer och flytta dom. I ditt fall i sidled och i mitt fall i längsled.
I övrigt vet jag inte.
I övrigt vet jag inte.
Vad har du för upplag för balken? Är garaget i trä?Beppo skrev:Vi har byggt med stålbalk då vi kunde få det längre. Eftersom man klarar sig med klenare dimension vid användning av stålbalk så tar den ju inte så mycket på utrymmet neråt. Vi har en 240 i taket och jag kan tänka mig att det skulle krävts minst det dubbla om vi skulle haft en limträ. Sedan har man ju fördelen av att det går att sätta en dolly på balken och hänga traversen i så kan man lyfta grejer och flytta dom. I ditt fall i sidled och i mitt fall i längsled.
I övrigt vet jag inte.
//Göran
Garaget är 7m brett och porten 3,5 så ovan porten ligger en Järnbalk också som står på 2 järnpelare som är bultade i plattan på var sida porten.
Sedan är det en pelare upp i mittan av porten som nockbalken ligger på och så står den på en pelare i änden och en avväxling på mitten.
Sedan är det en pelare upp i mittan av porten som nockbalken ligger på och så står den på en pelare i änden och en avväxling på mitten.
Klicka här för att svara