Byggahus.se

Limrester och tjära, risk för lukt?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag och min partner har precis gett oss i kast med att byta ut golvet i lägenheten, ett rum i taget.
    Lägenheten är byggd 45 och har renoverats ett antal gånger genom åren. I ett rum ligger linoleummattan kvar från när huset byggdes och under den lumpapp och tjära. Men i det rummet som vi har börjat riva ut har det även legat en plastmatta från 80-90-tal som nu är utriven. I alla rum verkar det vara ett tunt lager tjära/asfalt målat direkt mot betongen och på det laminatgolv som någon mindre begåvad har lagt in för det knarrar nått förbannat.
    Vi har tagit asbestprov, och inte hittat spår av asbest i golven.

Nu till min fråga. Vi har alltså rivit ut allt golv ner till betongen i vår sons rum, men har ett lager tjära och lim-/mattrester från plastmattan kvar. Att skrapa bort detta är stört omöjligt utan det är slipa som gäller i så fall. Golvet känns i övrigt ganska jämnt och fint. Tanken är att vi ska lägga foam och sedan parkett i hela lgh. Frågan är om vi kan lämna kvar limresterna och tjäran eller om det kommer att börja lukta? Det luktar en del nu när vi rivit upp golvet och i klädkammaren som inte har någon ventilation känner man tydligt en lukt av "gammalt hus".

Att a in en betongsliparfirma för att slipa av hela ytan + två rum till skulle gå på ett par 3-5 tusen extra och krångla till hela arbetet en del, men om man annars får leva i en illaluktande lägenhet så kan det ju vara värt besväret ändå. Vad tror ni, kommer golvet lukta illa om vi lämnar tjäran och limmet eller kapslar man in lukten med åldersbeständig plast, foam och parkett?

Nedan ser ni bilder på hur golvet ser ut efter rivningen. Det vita är skumgummirester efter plastmattan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2673.JPG

2. A
    Medlem Nivå 1
    Gör rätt från början och slipa ned golvet. Det kommer ni inte att ångra.

Tänk på att betongslipning dammar fruktansvärt mycket.