Hej,
Behöver byta ut ett förstört fönster, ett runt elitfönster installerat i samband med nybyggnation 2008. Bågen har ruttnat. Ett exakt lika dant fönster är införskaffat.
När jag skulle skrida till verket med bytet upptäckte jag att det saknas karmskruvar under täcklocken. Den invändiga salningen syns i botten av hålen där det skulle ha suttit karmskruvar. Ser baksidan av en bottningslist i springan mellan salning och fönsterkarmen från insidan. Ser inga skruvar eller spikar någon stans. De två första bilderna är tagna från utsidan.
Står nu inför några frågor. 1. Hur sitter fönstret fast? Är det limmat? Om så: Hur får jag loss det med minimal förstörelse av vägg et c.?
Idéer?
Behöver byta ut ett förstört fönster, ett runt elitfönster installerat i samband med nybyggnation 2008. Bågen har ruttnat. Ett exakt lika dant fönster är införskaffat.
När jag skulle skrida till verket med bytet upptäckte jag att det saknas karmskruvar under täcklocken. Den invändiga salningen syns i botten av hålen där det skulle ha suttit karmskruvar. Ser baksidan av en bottningslist i springan mellan salning och fönsterkarmen från insidan. Ser inga skruvar eller spikar någon stans. De två första bilderna är tagna från utsidan.
Står nu inför några frågor. 1. Hur sitter fönstret fast? Är det limmat? Om så: Hur får jag loss det med minimal förstörelse av vägg et c.?
Idéer?
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Skulle nog försökt lite försiktigt med tigersåg..
Behöver inte förstöra så mycket bara för man använder tigersågen...
Innan du ev börjar såga runt, så sätt en kraftig skruv i överkant på karman och säkra upp med ett starkt snöre/rep så det inte fallar ut om det lossnar. Börja med att se om ett sågblad går att få igenom i underkant ända ut.
Produkter som diskuteras: "rep & snöre"
Rep & snöre
Utforska vårt omfattande utbud av rep och snören, vilket inkluderar allt från bomulls- och jutesnören till polypropylen- och nylonsnören. Vare sig du behöver säkra dina utomhusmöbler, tillfälligt fixera en trasig del eller skapa dekorativa
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behöver jag byta eller reparera mina äldre och slitna fönster med torrsprickor och färgsläpp?
Fönster & Dörrar -
Behöver hjälp med fönsterbyte
Fönster & Dörrar -
Kan inte öppna mitt fönster från Elit är det någon som vet orsaken och vad behöver jag göra.
Fönster & Dörrar -
Fönster renovering- hjälp jag behöver råd…
Fönster & Dörrar -
Hide a light (el. dyl) i fönstersmygar, vad behöver jag köpa?
Belysning