Byggahus.se

Limmad träskiva under akvarium, kan skivan slå sig trots tyngden?

1. M
    Medlem Nivå 7
    Tänkte ha ett minst 260 liters (= dito kg tyngd) akvarium i vardagsrummet. Bänken skall jag bygga av förstärkta IKEA köksskåp enligt denna modell:
    http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3232&postdays=0&postorder=asc&start=0 (bläddra lite ner på den sidan).
    Ovanpå tänkte jag lägga en limmad ekskiva.
    Tyvärr har jag blandade erfarenheter av limmade ekskivor. Några har slagit sig (inte enbart de billigaste skivorna har slagit sig).

Frågan:
    Skulle en limmad ekstavskiva överhuvudtaget kunna slå sig med tyngden av ett helglasakvarium på minst 260 kilo ovanpå sig? Skivan kommer att täckas exakt av akvariet.

2. Sylar
    Medlem Nivå 1
    Jag hade ett 230L på en indisk möbel förut. Skivan på toppen var ruggigt ojämn.

Jag lade ett lager med ca 12mm cellplast och ovanpå det en spånskiva. Vägde in allt med kilar. Funkade hur bra som helst. Jag gjorde en list för att dölja cellplasten och spånskivan. Vet inte om det är något för dej, men man vill ju inte ha 200L vatten på golvet. Är det helglas så gäller det att det är jämnt under...

Jag har för mig att ett akvarium väger mer än 1kg/L. Ditt kommer nog att väga en bit över 300kg när du fått i grus och sten.