Jag vill limma upp skifferplattor på en vägg, finns det något bra fix eller cement för att göra det?

Jag hittade den här länken:
http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=1&t=13293&start=60

Rulla ner till botten av sidan så finns det lite bilder.
Om man läser inläggen på forumet i länken så är stenarna uppsatta med något sorts lim, finns det en svensk motsvarighet?

Jag hade tänkt använda riktigt skrovlig natursten så den kommer ju bli ganska mycket tjockare än kakel, och därmed väga mer, vad skall man använda för att plattorna verkligen skall sitta fast? Man vill ju inte få någon av dem i huvudet....

Tremco har ett nytt stenlim. Det är kanon!

Tack för svar!
Jag hade svårt att hitta en lämplig produkt på Tremcos hemsida. Vet du vad sten limmet heter?

Jag kommer ju behöva ett lim med stor fyllnads förmåga, eftersom stenarna kommer vara ganska så skrovliga och ojämna. Så jag tror att det jag behöver snarare är åt cemet/bruk hållet än ett rent lim. Eller skulle det gå bra att bara använda någon montagelims variant?

En annan fråga: Räcker det med gips bakom stenarna, eller skall man använda något starkare, typ cement baserade skivor?

Det heter PL700 kolla med en lokal järnhandel/bygghandel (revex om du bor nära)så kan de visa produkten. Tremcos sida var svår... Den fungerar som ett fogskum eller som ett PU-trälim. Sväller. Den är tänkt till sten och lecablock. Så den bör fungera. Gipsvägg bär inte tyngden av dina skifferplattor ifall jag får gissa. Ring Tremco och fråga.

Hej JonathanGubbe.
Jag har precis gjort en sån vägg, se bild.
Jag var orolig för bärigheten i gipsskivan så jag började med att skruva upp ett galvat nät som jag köpt billigt på biltema. man kan använda putsnät också, men det är mycket dyrare. Jag spände upp nätet från tak till golv genom att dra in rejäla brickskruvar i reglarna. Jag använde vanligt fix och började med att stryka ett lager på nätet, sen på skifferplattorna. Det sitter kanonbra nu och väggen är rejält förstärkt med nät och fixbruk.
Lycka till!
/CC

• DSC_0677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.