3 085 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Limma plastgolv direkt på regel i badrum eller krävs en skiva bakom
Sida 1 av 2
Hej,
Rivit bort vägg med spånskiva och våtrumstapet för att ersätta med FIBO väggpanel.
Började med att sätta upp våtrumsskiva för att kunna limma plastgolv 15 cm upp mot vägg (enl. instruktion FIBO väggpanel).
Jag ser att det kommer att bli ganska trångt mellan vägg och WC stol och därför undrar om man kan regla upp 15cm för mattan istället för att ha en våtrumsskiva bakom. Skulle vilja ha dom extra 12 mm jag får utan skiva
men undrar om det går eller att man får limma golvmattan mot träregel.
Plastgolvet tar jag in en certifierad att utföra men våtrumsväggarna har jag redan fått på plats.
(Känner till att det finns muff och olika modeller på WC stol men vill först höra om ovan lösning kan fungera)
Rivit bort vägg med spånskiva och våtrumstapet för att ersätta med FIBO väggpanel.
Började med att sätta upp våtrumsskiva för att kunna limma plastgolv 15 cm upp mot vägg (enl. instruktion FIBO väggpanel).
Jag ser att det kommer att bli ganska trångt mellan vägg och WC stol och därför undrar om man kan regla upp 15cm för mattan istället för att ha en våtrumsskiva bakom. Skulle vilja ha dom extra 12 mm jag får utan skiva
men undrar om det går eller att man får limma golvmattan mot träregel.
Plastgolvet tar jag in en certifierad att utföra men våtrumsväggarna har jag redan fått på plats.
(Känner till att det finns muff och olika modeller på WC stol men vill först höra om ovan lösning kan fungera)

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 430 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 430 inlägg
Välkommen till forumet!
Vad står i instruktionerna för våtrumsmattan?
Men det borde vara att det ska vara en vägg för att det ska bli tillräckligt stabilt. Om det går att trycka på mattan så blir det med tiden spänningar som kan göra att den spricker.
Det ska vara minst 6 cm mellan avloppsrörets utsida och väggen, så vitt jag minns, för annars så går det inte att få dit våtrumsmattan emellan.
Men det borde vara att det ska vara en vägg för att det ska bli tillräckligt stabilt. Om det går att trycka på mattan så blir det med tiden spänningar som kan göra att den spricker.
Det ska vara minst 6 cm mellan avloppsrörets utsida och väggen, så vitt jag minns, för annars så går det inte att få dit våtrumsmattan emellan.
Problemet, vilket jag inte nämnde är som för många andra att huset byggdes på 80 talet och inte efter dagens byggstandard, så avståndet mellan avloppsrör och nya våtrumsskivan är bara 15mm. Kan jag undvika våtrumsskivan blir 28mm.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Därför söker jag en alternativ lösning och inte i första hand en lösning med att bila i betong,
Instruktionsfilmer visar väggpanel på träregel men utelämnar hur golvmattan som skall upp 15cm mot vägg skall fästas. Min tanke var att bygga på befintliga golvsockeln 15 cm med reglar t.ex. 2 x (70x45) Tidigare var det en spånskiva framför regeln som mattan var limmad mot, så stabiliteten borde vara detsamma.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 430 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 430 inlägg
Om du inte vill följa branschreglerna så kan du ju göra hur du vill.
Vill verkligen mattläggaren göra på ett sätt som inte är godkänt?
Har du frågat mattläggaren vilka krav hen ställer på underlaget?
Vill verkligen mattläggaren göra på ett sätt som inte är godkänt?
Har du frågat mattläggaren vilka krav hen ställer på underlaget?
Akta dig för Fibo. Det är viktigt att du följer deras anvisningar. Jag har satt upp fibo våtrumsskiva som fondvägg i en gästtoalett. En skiva mitt i väggen delaminerades och Fibo ger ingen garanti pga att jag inte har följt montageanvisningen. I det här fallet alltså att det inte finns ett hörnprofil.
Verktygstokig
· Blekinge
· 39 inlägg
Man kan inte jacka ur reglarna skivans tjocklek en bit upp på väggen och fälla in skivan så mattan får stöd i nederkant av väggen?
Underligt råd. Montageanvsningen är ju viktig att följa oavsett vilken leverantör man använder.J J Vos skrev:Akta dig för Fibo. Det är viktigt att du följer deras anvisningar. Jag har satt upp fibo våtrumsskiva som fondvägg i en gästtoalett. En skiva mitt i väggen delaminerades och Fibo ger ingen garanti pga att jag inte har följt montageanvisningen. I det här fallet alltså att det inte finns ett hörnprofil.
Hade Fibo rätt eller fel i sitt påstående att du inte följt montageanvisningen?
Det känns som att avloppsanslutningen är det största boven här. Även om du kör på specialaren så att du får 28mm så är det på tok för lite för att mattläggaren ska kunna göra en bra och godkänd anslutning av mattan mot avloppet.
Skulle rekomentera att du tar upp en bit av golvet och flyttar ut avloppet en bit från väggen, så är problemet ur världen sen.
Skulle rekomentera att du tar upp en bit av golvet och flyttar ut avloppet en bit från väggen, så är problemet ur världen sen.
Det finns såvida jag vet inte någon montageanvisning för fondvägg. Jag har inte använt hörnlister till anslutning mot gipsväggen. Vad anser du är en underligt råd?S Stuff skrev:
Jag tycker bara att din varning var underlig baserat på din förklaring.J J Vos skrev:
Med den info som gavs så kan man ju också hävda att Fibo inte gjort något fel och att man faktiskt får "skylla sig själv" när man monterar produkten på ett ännat sätt än den är avsett för.
Sen kan man kanske läsa mellar raderna att felet i ditt fall egentligen inte var relaterat till montaget utan att det skulle ha inträffat även i en korrekt installation?
Vi har förresten också satt Fibo i ett badrum i sommarstugan och det fungerar klockrent.
Min varning och exempel är endast för att hjälpa TS att förstå vikten i att följa monteringsanvisningar. Min erfarenhet med deras garanti år att de letar efter skäl att inte behöva ersätta kunden vid problem. Om TS tex inte monterar plastmatta enligt Fibos bruksanvisning då kan Fibo gärna ta det som anledning att inte ta ansvar vid garantiärande.S Stuff skrev:Jag tycker bara att din varning var underlig baserat på din förklaring.
Med den info som gavs så kan man ju också hävda att Fibo inte gjort något fel och att man faktiskt får "skylla sig själv" när man monterar produkten på ett ännat sätt än den är avsett för.
Sen kan man kanske läsa mellar raderna att felet i ditt fall egentligen inte var relaterat till montaget utan att det skulle ha inträffat även i en korrekt installation?
Vi har förresten också satt Fibo i ett badrum i sommarstugan och det fungerar klockrent.
Jo men det är ju inget som är unikt för Fibo trespo så varningen missade lite sin poäng. Alla levantörer försöker ju slippa undan ansvar så fort de ser att kunden gjort en felaktig installation.J J Vos skrev:Min varning och exempel är endast för att hjälpa TS att förstå vikten i att följa monteringsanvisningar. Min erfarenhet med deras garanti år att de letar efter skäl att inte behöva ersätta kunden vid problem. Om TS tex inte monterar plastmatta enligt Fibos bruksanvisning då kan Fibo gärna ta det som anledning att inte ta ansvar vid garantiärande.
Så rådet borde ju snarare varit: "Läs och följ monteringsanvisningen" istället för att varna för Fibo Trespo som företag.
Jag har inga aktier i Fibo Trespo men jag tycker att varningar ska vara sakliga.
Jag antar att du bir lite triggad av att jag skrev: Akta dig för Fibo, stämmer det? Vad är det som du anser inte vara saklig?S Stuff skrev:Jo men det är ju inget som är unikt för Fibo trespo så varningen missade lite sin poäng. Alla levantörer försöker ju slippa undan ansvar så fort de ser att kunden gjort en felaktig installation.
Så rådet borde ju snarare varit: "Läs och följ monteringsanvisningen" istället för att varna för Fibo Trespo som företag.
Jag har inga aktier i Fibo Trespo men jag tycker att varningar ska vara sakliga.
OT: om TS vill göra som hen skrev i första inlägget tror jag att garantin på våtrumsskivorna förfaller. Stuff tycker inte att mitt exempel eller inlägg var saklig och att varningen missar sin poäng, men jag tycker ändå att en varning är på sin plats eftersom skivorna kan ha tillverkningsfel som inte märks förrän (i mitt fall) ett halvt år efter montage.
Ja, det var "Akta dig för Fibo", följt av en text där det inte alls framgår vad som skulle ha varit fel på Fibo som jag reagerade på Det var snarare så att informationen bara underströk att det var handhavandefel från din sida. Ska du varna för Fibo så lär du ju gå in mer på detaljerna om vad som är fel på produkten och företaget.J J Vos skrev:Jag antar att du bir lite triggad av att jag skrev: Akta dig för Fibo, stämmer det? Vad är det som du anser inte vara saklig?
OT: om TS vill göra som hen skrev i första inlägget tror jag att garantin på våtrumsskivorna förfaller. Stuff tycker inte att mitt exempel eller inlägg var saklig och att varningen missar sin poäng, men jag tycker ändå att en varning är på sin plats eftersom skivorna kan ha tillverkningsfel som inte märks förrän (i mitt fall) ett halvt år efter montage.
Att ett företag vägrar reklamation pga att man ej följt monteringsanvisning ser jag inte som ett skäl till varning. Det har som sagt inget att göra med att det var Fibo utan det hade varit lika dålig varning oavsett vilket företag det stått där.