Hej alla byggare! Jag är en glad amatör dom satt gips i tak och väggar i äldre hus. Jag blev rekommenderad att använda våtrumslim för att limma remsor mellan skivor. Momentet har sett ut som följande:
1. Limmar rikligt i skarv/försänkning
2. Sätter pappremsa
3. Trycker fast pappremsan med pensel
4. Penslar bort överflödigt lim (blir sannolikt någon grad av lim kvar ovanpå remsan)
5. Låter lim torka 24-48h
6 Spacklar över ca 3 ggr
7. Slipar

Redan någonstans mellan andra och tredje spacklingen så syns en mycket tunn spricka längs pappremsans kant från golv till tak. Jag upplever att remsan sitter bra när jag känner på den efter torkning av lim. Ändå spricker det upp. Vad är felet? För mycket lim? För lite lim? Spacklingen som görs fel?
Jag limmade även ovanpå remsorna för ca 6 mån sedan men fick sen höra att det var fel. De remsorna verkar dock inte spruckit upp. Just nu skär jag ut ett "V" samt ytterkanterna av remsorna för att därefter spackla på nytt. Mycket extrajobb. Hjälp!

Sammanfattning:
Pappremsor som limmas med våtrumslim spricker i kanterna av remsorna.

• Närbild av en gipsvägg med tunna sprickor längs en pappremsa som limmats med våtrumslim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en pappremsa på ett gipstak, orsakad av limning med våtrumslim. Remsan har lossnat något längs kanten och visar tecken på felaktig applicering.
    Skapa konto
Tillägger att jag använder mig av jotun våtrumslim. Rör om limmet innan pensling.
Jag har även rådfrågat i färgbutik vad fel kan vara men våtrumslim ska ju vara "omöjligt att misslyckas med". Även tips om andra strategier för att rädda situationen mottages då detta fenomen uppstått även i ytterligare ett rum som jag dock bara spacklat 1 varv på och ej grundmålat ännu.

Bakom gips både 6 och 12mm finns osb.

Du ska spackla och slipa skarven först - sen limmar du remsan och spacklar på nytt. Det får inte vara luft under remsan.

• Gilla
Chr1st0ff3r och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Kan det förklara varför den spricker i kanterna? Jag fick infon från färgbutiken att det gick bra att limma direkt på skarv/försänkning så länge skivorna satt så tätt som det gick.

Hur gör jag bäst i det rum där jag satt remsor men bara spacklat 1 varv? Dra bort remsorna? Sätta ny remsa ovanpå remsan?

Finns risk att de remsor som redan sitter uppe i övrigt riskerar att lossna då jag gjort på detta vis i övriga rum? Eller är risken då främat att kanterna går? Upplever ju att remsan sitter som sten i övrigt...

Ping:
Någon ytterligare input? Vill förtydliga att underlaget alltid är jämnt innan remsan sätts (spacklat skarv plant innan remsa alternativ direkt på försänkningen där jag lägger rikligt med lim).

Överväger nu att slipa ner första spackellagret i andra rummet och "armera" remsan med ytterligare ett lager våtrumslim över också innan spackling.

Chr1st0ff3r Chr1st0ff3r skrev:
Vad har du använt för våtrumslim? Du bör ha ett våtrumslim med minst 20% torrhalt.

Denna har funkat bra för mig.
[länk]
Tack för svar! Använder jotuns våtrumslim - borde fungera va? Känns som att limmet bör vara ok (rekommenderat från målarbutiken), snarare något i själva utförandet jag gör fel?

• En burk med Jotuns våtrumslim, beskrivet som grunder och lim i ett, för användning på underlag i våtrum och vådrum.
    Skapa konto
  • Hink med Jotun våtrumslim och grunning för våtrum; etiketten beskriver instruktioner och användningsområden.
    Skapa konto
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska spackla och slipa skarven först - sen limmar du remsan och spacklar på nytt. Det får inte vara luft under remsan.
Har limmat pappremsa det första jag gjort i många år. Har inte en enda spricka.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P pbh.e skrev:
Har limmat pappremsa det första jag gjort i många år. Har inte en enda spricka.
Tack för svar! Kan du beskriva arbetsgången då du sätter remsa/spacklar mm? Använder du pensel/roller? Limmar du ett lager till på remsan eller är du tvärtom noga att ta bort allt överflödigt lim (då med pensel/trasa?). Vad tror du om att armera ytterligare ett lager våtrumslim på remsan i det andra rummet? Gör det att spacklet sitter sämre eller kan det fungera som ytterligare armering?

Samt, hur hårt trycker du fast remsan? Med pensel eller spackelspade? Jag har förstått att risk med för hårt tryck är att limmet spiller ut på sidorna (orsak till släpp i kanterna?).

Chr1st0ff3r
R RagnarSickan skrev:
Tack för svar! Använder jotuns våtrumslim - borde fungera va? Känns som att limmet bör vara ok (rekommenderat från målarbutiken), snarare något i själva utförandet jag gör fel?
Så här har jag gjort och det har funkat för mig.
-Spackla skarven och inte hela försänkningen.
-slipa efter att det torkat.
-torka rent från damm.
-pensla lim över skarven där pappremsan ska sitta.
-tryck dit pappremsan och tryck ut alla luftbubblor, du behöver inte pensla lim över remsan när den väl sitter där. (Jag använde en plast spackelspade för att få bort luftbubblorna).
-låt limmet torka
-spackla över skarven

Chr1st0ff3r Chr1st0ff3r skrev:
Så här har jag gjort och det har funkat för mig.
-Spackla skarven och inte hela försänkningen.
-slipa efter att det torkat.
-torka rent från damm.
-pensla lim över skarven där pappremsan ska sitta.
-tryck dit pappremsan och tryck ut alla luftbubblor, du behöver inte pensla lim över remsan när den väl sitter där. (Jag använde en plast spackelspade för att få bort luftbubblorna).
-låt limmet torka
-spackla över skarven
Tack för återkopplingen!
Hur hårt tryck ger du med spaden och torkar du överflödigt lim med något?

Chr1st0ff3r
R RagnarSickan skrev:
Tack för återkopplingen!
Hur hårt tryck ger du med spaden och torkar du överflödigt lim med något?
Jag tryckte rätt hårt tills alla luftbubblorna kom ut samtidigt som en en del av limmet kom ut. Torkade limmet som kom ut med en trasa.

• Gilla
RagnarSickan
  • Laddar…
Jag har aldrig limmat remsor utan lägger remsan i vått spackel. Får man för lite spackel mellan remsa och gipsskiva släpper remsan och det blir tråkigt. Annars blir det bra.
Svårt att tro att yrkesmålare fumlar med klister. ;)

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Jag kör med gummirulle när jag trycker dit remsan, går bra.
Gul gummirulle med blått handtag används för att applicera remsor vid byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Chr1st0ff3r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.