Har lagt 40 m2 spårat spån med värmefördelningsplåtar och slang. Ska limma golvgips 13mm ovanpå detta för att sedan gå på med klinker, detta i kök o hall.

Problemet är nu att eftersom plåtarna är skruvade i spånet (enl Uponors rek) för att sitta fast var det ofrånkomligt att skruvskallarna (ca 45st/m2) sticker upp ca 1,5mm ovan plåt.
Detta gör att golvgipset "svävar" 1,5mm ovan spångolvet och plåtar när jag lägger en gips på plats (olimmat).

Har 50kg Ardex s48 som väntar på att användas som lim men jag vill vara säker på att limmet kan fylla upp (tandspacklas 6mm) skruvskallarnas höjd och mer därtill. Detta så att gipset vilar i limmassan när den härdat och att helheten blir tillräckligt styv fastän gips- och spånskivorna inte limmas dikt an varandra. Klarar Ardex s-48 alltså att svara för den hållfastheten som krävs i utrymmet 1,5mm mellan plåt o gips?

Nästa fråga är huruvida plåtarna även ska primas först för att inte korrodera av limmet..
Kan ni som jobbat med detta lim/fix förresten säga om man hinner blanda produkten samtidigt som man tandspacklar och lägger gipset innan det härdar?
Hur lång tid tar härdningen innan det är formstabilt och klarar tuff belastning?

svårt att få tag i kunnig personal i bygghandel och hos mtrl-lev nu i semestertid....
:eek:

Du måste rolla hela ytan med Ardex 8+9 innan du limmar dit skivorna. Detta fungerar som en diffusionsöppen primer som skyddar plåtarna/ ökar vidhäftningen.

Så här var man tvungen att göra för ett år sedan i alla fall.

Blanda till s48 i omgångar. Den brinner ganska snabbt. Bre ut med minst en 6mm fixkam och se till att du får bra täckning. Om du vill så kan du lägga ut tyngder.

Glömde skriva... Vid 20 grader har du ungefär 20 min på dig innan den börjar härda. Sen kan du gå på skivorna efter 5 timmar.

Tack Tyrström!
Fick detta bekräftat när jag jagade rätt på Ardex 8+9.... jäkligt dryg produkt som även den härdar snabbt i sommarvärmen;)
Ardex vävdar förresten att skruvskallarnas nivå inte blir ett problem iom att "8+9" bygger ca 1mm och resterande 1mm upp till skallen drunknar nivåmässigt när jag kammar s48'an med 6- eller 8 tandspackel:thumbup:
Får bli att blanda pyttesatser s48 imorgon så jag hinner kamma ut och gipsa..

Det var så lite! Lycka till i värmen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.