Jag ska bygga ett fräsbord och tänkte använda det som blev över när jag bytte skiva på släpet. Dvs en väldigt fin 12 mm plywood med många lager, varav det yttersta är belagt med en stenhård och tålig yta av något slag som i alla fall trälim inte biter på. Jag behöver dubbla tjockleken på skivan men vet inte hur.
Finns det någon lim som fäster på den blanka ytan och inte bygger i höjd, eller åtmonstone så lite att det inte märks? Eller att enkelt går sprida ut så att det åtminstone bygger lika mycket överallt. Om den limmas mot en likadan yta eller en träskiva/mdf/valchromat spelar inte så stor roll. Jag är anpassningsbar, men det måste bli jämntjockt, då jag inte kommer kunna hyvla eller slipa den plan efteråt.
En variant är att fylla ytan med dubbelsidig tejp och skruva ihop till en dubbelt så tjock skiva. Kanske enklare än att limma och hoppas få till pressen tillräckligt jämnt. Jag har tyvärr inte tillgång till någon limpress/säck.
Finns det någon lim som fäster på den blanka ytan och inte bygger i höjd, eller åtmonstone så lite att det inte märks? Eller att enkelt går sprida ut så att det åtminstone bygger lika mycket överallt. Om den limmas mot en likadan yta eller en träskiva/mdf/valchromat spelar inte så stor roll. Jag är anpassningsbar, men det måste bli jämntjockt, då jag inte kommer kunna hyvla eller slipa den plan efteråt.
En variant är att fylla ytan med dubbelsidig tejp och skruva ihop till en dubbelt så tjock skiva. Kanske enklare än att limma och hoppas få till pressen tillräckligt jämnt. Jag har tyvärr inte tillgång till någon limpress/säck.
Se om beläggningen går att lösa upp med aceton eller kanske bensin? Jag misstänker att om lim fäster eller inte beror väldigt mycket på vad den blanka beläggningen är och hur limmet interagerar med det. Har du lite kontaktlim liggande kan ju det vara värt att pröva på en spillbit.
Annars tror jag på att skruva och sedan ha en styv ram under mot vilken skivan kan spännas ner eller kilas upp från för att ta hand om mindre kupningar.
Annars tror jag på att skruva och sedan ha en styv ram under mot vilken skivan kan spännas ner eller kilas upp från för att ta hand om mindre kupningar.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Hej @Hep!
Den här tejpen använder jag oftast. Väldigt tunn och lätt att använda.
Sen hade jag skruvat ihop skivorna.
Tänk på och märk ut var du skall ha fräshålet samt var du skall fälla in T-skenor så slipper du göra om vissa delar när du kommer till det momentet.
Lycka till!
Dag
Den här tejpen använder jag oftast. Väldigt tunn och lätt att använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen hade jag skruvat ihop skivorna.
Tänk på och märk ut var du skall ha fräshålet samt var du skall fälla in T-skenor så slipper du göra om vissa delar när du kommer till det momentet.
Lycka till!
Dag
Bra tankar. Jag har lite småbitar så jag kan testa med olika lim, med eller uta slipning.
Expoxy kan fästa, men det bygger lite och om jag inte får till helt jä,nt tryck vid limningen kan det bli ojämnt.
Slipning är ju absolut en tanke. Jag borde kunna se att jag slipat helt jämnt, då det är en massa tunna lager.
Expoxy kan fästa, men det bygger lite och om jag inte får till helt jä,nt tryck vid limningen kan det bli ojämnt.
Slipning är ju absolut en tanke. Jag borde kunna se att jag slipat helt jämnt, då det är en massa tunna lager.
Epoxy behöver väl inte tryck för att fästa? Tar du någon väldigt lättflytande borde det inte vara jättesvårt att få en jämn, tunn film.Hep skrev:
Sedan, om du lägger din uppsida mot en plan yta borde väl ev ojämnheter hamna på baksidan?
Det behöver kanske inte vara så svårt som jag fick för mig. Det gick rätt lätt att slipa bort det svarta lagret från undersidan och det känns som rent trä som kommer fram. Testlimmat med vanligt trälim. Återkommer i morgon med resultat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden