Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Limma fast golvsockel, och hur ?

1. L
    Medlem · stockholm · 211 inlägg

lvedin

Medlem
    Hej !

Jag har hålstenshus och dessutom är det en gjuten betongsockel i delar av källaren. Med Nivellgolv i källaren måste jag ha golvsockel men det är helt omöjligt att spika i betong. Borra, plugga och skruva fast socklarna är jobbigt och verkar overkill. Kan man limma fast sockeln på den målade betongen (väggfärg). Mina tankar går då till silikon.

Erfarenhet eller synpunkter ? :)

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 348 inlägg
  3. L
    Medlem · Stockholm · 225 inlägg

logic

Medlem
    Använd monteringslim, det använde jag när jag monterade mina golvsocklar förra veckan!

Ett väldigt bra tips gällande just montering är att först applicera lim på sockeln, därefter trycka dit den mot väggen, för att sedan ta loss den och trycka dit igen. På så vis smetar du ut limmet och ökar fästytan. Det tipset fick jag från två oberoende personer och det fungerade kanon, de sitter som berget.

Lycka till!

4. L

lvedin

Medlem
    :) Ok tack då kör jag med monteringslim och den tekniken.

5. L

lvedin

Medlem
    Feedback: Funkar.

Mina stenväggar är ju lite skeva och även Nivellgolven har medvetet några böjar. En annan teknik krävs med plankor och tyngder för att hålla socklarna på plats. Sen körde jag med latex som täcker fula glipor i sockeln.

Kleta ut limmet hade jag ingen nytta av tycker jag. Limma på kontaktytorna, pressa och limmet fördelar sig på kontaktytorna.

Redigerat 14 aug 2016 10:43
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.