Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Limknekt fiskbensbord - hur är det smartast att göra?

1. P
    Medlem · Västerbotten · 42 inlägg

pol0119

Medlem
    Hej,

Tänkte tillverka ett bord (i björk) med skiva i fiskbensmönster
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vardagsrumsbord.png

Hur skulle ni gå tillväga för att tvinga ihop stavarna för att utgöra fiskbensmönstret? Jag har ingen superidé mer än att göra båda sidorna samtidigt (i ett /-mönster), klyva på mitten och vända ena sidan upp-o-ner för att få V-mönstret.

Tips mottages tacksam då jag gruvar mig för att få nog med tryck för att undvika springor.

MVH,
    Peter

2. E
    Medlem · 2 557 inlägg
    I ett klassiskt fiskbensmönster ligger brädorna omlott, inte gerade mitt emot varandra. Gör man på det sättet så blir limingen väldigt mycket enklare. Om man dessutom fräser not och spont i brädorna, sponten utåt-framåt och noten inåt-bakåt, så behöver man bara tänka på den horisontella passningen.

3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 559 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det blir snyggare med riktig fiskben med zick-zack-linjen i mitten också, ser mer hantverksmässigt ut. Med en diagonal linje ser det ut som om man limmat på vanligt vid och sedan bara sågat bort hörnen på den rektangel man gjort.

4. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 497 inlägg

krillek

Medlem
    Är det inte väldigt stor risk att du får problem med bordet när träet sväller/krymper med ändrad luftfuktighet? Björk sväller/krymper mellan 20-30ggr mer tvärs fibrerna jämfört längs med, så om fuktvariationerna inte är väldigt små där du har bordet lär det nog spricka...

Redigerat 24 apr 2017 09:29
  5. P

pol0119

Medlem
    Då ser jag två alternativ;

Alt. A:
    Göra soffbordet som ett fullgott fiskbensbord
    Vardagsrumsbord omla?tt.png

- Är dock orolig av krilleks kommentar ovan, dvs leder detta till ökad risk för sprickor? Även viss oro att detta är att tänja på mina kunskaper (även om jag tror mig klara fräsningen av not och spont).

Alt. B:
    Köra säkra vägen och göra precis likadant som det köksbord jag gjorde tidigare i vår.
    Vardagsrumsbord som ko?ksbord.png

6. E
    Medlem · 2 557 inlägg
    Ser du till att få kvartersågad björk så kommer träets krympning och expansion vara ett ickeproblem.
    Anledningen till att fräsa not och spont i brädorna är bara för att underläta linjeringen av bitarna vid limning

7. P

pol0119

Medlem
    Björken jag har är blocksågad, blir det ett problem tror ni?

8. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Skulle gärna vilja veta varför det skulle bli ett mindre problem om björken är kvarterssågad?

Skulle vilja säga att båda dina ritningar innebär ett problem om allt skall stumlimmas. Nu kanske du skulle gjort en korrekt breadboard end i alternativ B, det fungerar ju dock bra!

9. krillek

krillek

Medlem
    Det fanns ju en anledning till att man använder gradlister vid tillverkning av bordsskivor. Visserligen är variationerna mindre i dagens inomhusklimat, men "problemet" med att trä är ett levande material går inte att ignorera - kvartersågat eller ej.

10. P

pol0119

Medlem
    Då får det bli alt. B breadboard.

Då jag gjorde köksbordet i björk som breadbord gjorde jag bordsskivan i tre delar á 30 cm breda vardera (hade bara tillgång till en 40 cm plan- och rikthyvel). Limmade och kexade sedan dessa 3 skivor längs långsidorna för att få fullbredd (ca 90 cm). Därefter kexade och limmade jag dit kortsido-planken. Är detta enligt samma sätt som ni mer kunniga skulle ha gjort? Jag är ny i området, men tycker snickeri verkar sjukt kul!

Sedan undrar jag även hur länge ni skulle låtit björken (ca 5x15 cm plank) varit i 20 grader inomhus innan ni startar? Den har legat ca + 5-10 C i några år

11. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 110 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Det finns många sätt att göra en breadboard end. Utmärkande för samtliga metoder är att breadboard enden inte får vara fixt limmad mot skivan, skivan måste får röra sig i bredd, breadborden är fix i längd och kommer inte följa med skivans rörelser. Så, att kexa och limma fast en kortände mot en skiva bäddar för trubbel.

Så här nånting är väl en metod som är ganska vanlig https://i.stack.imgur.com/qUliR.jpg

Vill du din fina fog ska synas kan du göra den öppen åt sidorna, typ så här http://sawdustmaking.com/Breadboard/images/basic.jpg

Och här är ett bra exempel på varför du inte kan limma kortänden stum mot skivan. http://www.ncwoodworker.net/pp/data/500/medium/breadboard_endcap.jpg

En breadboard end kommer aldrig linjera upp med bordsskivan samtliga årstider. Beroende när du bygger och hur torrt virket är kommer den antingen sticka ut eller in lite sommar/vinter, typ som i sista länken. Utsticket beror mycket på skivans totala bredd.

12. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Har den legat i utrymme som är uppvärmt till 5-10C i några år och som inte är ovanligt fuktbelastat (källare t.ex.) så borde du kunna börja bygga direkt. Särskilt eftersom det är västerbotten vi pratar om. Medel RH på vintern bör bli under 40% om det är uppvärmt till 5-10C. Medel RH över året skulle jag säga är under 50% vilket bör ge att träet har en fukthalt på en bit under 10%. Det duger att bygga med direkt.

13. P

pol0119

Medlem
    Ola C och vectrex, tusen tack för svaren!

14. krillek

krillek

Medlem
    Vi förväntar oss såklart bildbevis i tråden på ditt färdiga alster :cool:

• Laddar…
  15. P

pol0119

Medlem
    Ska bli krillek! Måste dock rätta upp mitt misstag med köksbordet också :D För jag hade limmat ändbitarna stumt så som Ola C beskrev att man inte ska göra med breadboard. Och det känns ju helt logiskt, men det var mitt första bord och jag visste inte bättre. Tur man lär sig!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.