Hej, nybörjare här som behöver er expertis och erfarenhet!
Jag håller på att ta ner limfärg på innertak på flerbostadshus byggt 1947.
Det har blivit hack i taket:
1. Behöver jag spackla det som är mindre än 1 mm?
2. Vilken typ av spackel?
3. Är det bra att måla ett lager färg innan spackling? Har läst något om primer/häftgrund(?! Många namn på samma sak?!) och att det ska blandas upp med lacknafta för att fästa bättre?
4. På vissa ställen är det spacklat redan med plastfärg på. Behöver jag ta ner detta om det ändå verkar sitta rätt bra?
5. Vissa ställen är det nivåskillnad - ska jag spackla detta för att jämna ut?
6. Min rädsla är att det kommer att bli synliga skillnader på strukturen på det som spacklats och det som inte spacklats (om jag ej spacklar hela taket).
Är denna oro befogad och därför en anledning till att spackla ALLT (rullspackel?)
TACK så hemskt mycket på förhand!
Jag håller på att ta ner limfärg på innertak på flerbostadshus byggt 1947.
Det har blivit hack i taket:
1. Behöver jag spackla det som är mindre än 1 mm?
2. Vilken typ av spackel?
3. Är det bra att måla ett lager färg innan spackling? Har läst något om primer/häftgrund(?! Många namn på samma sak?!) och att det ska blandas upp med lacknafta för att fästa bättre?
4. På vissa ställen är det spacklat redan med plastfärg på. Behöver jag ta ner detta om det ändå verkar sitta rätt bra?
5. Vissa ställen är det nivåskillnad - ska jag spackla detta för att jämna ut?
6. Min rädsla är att det kommer att bli synliga skillnader på strukturen på det som spacklats och det som inte spacklats (om jag ej spacklar hela taket).
Är denna oro befogad och därför en anledning till att spackla ALLT (rullspackel?)
TACK så hemskt mycket på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej! Jag tänkte höra hur du gjorde till slut? Är lite i samma situation med ojämnt limfärgsmålat putsat tak.
Hälsningar Joel
Hälsningar Joel
Spraya taket med vattenspruta. Limfärgen drar åt sig vattnet. Sen tar du en spackelspade och skrapar ner färgen. Geggigt, så skydda golv osv. Tvätta en vända därefter med vatten och vanlig disksvamp. Väldigt lite fäster bra i limfärg. Gör ordentligt så slipper man göra om taket efter några månader-år 😊 Har erfarenhet av 3 olika lägenheter/hus med detta.murmelnisse skrev:
Tack, ja är nog så! Problemet vi har är att taket är övermålet i åtminstone ett ytterligare lager färg och delar är spacklade med ljust (gips?) spackel och vanligt spackel för att täcka sprickor. Vissa delar följer både limfärg och överliggande lager med ner men andra delar sitter hårt fast där jag då måste skrapa ned överliggande färg och sedan limfärgen, för att slutligen tvätta ned färgen.. Vad har du målat med sedan?E Elsbth skrev:Spraya taket med vattenspruta. Limfärgen drar åt sig vattnet. Sen tar du en spackelspade och skrapar ner färgen. Geggigt, så skydda golv osv. Tvätta en vända därefter med vatten och vanlig disksvamp. Väldigt lite fäster bra i limfärg. Gör ordentligt så slipper man göra om taket efter några månader-år 😊 Har erfarenhet av 3 olika lägenheter/hus med detta.
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Vi har också haft limfärgstak. Vi använde oss av av alcro kraft grundfärg i ett rum och Sigma Primer i ett annat. Båda har rosats av målare men också risats så det är nog en smaksak. Vi är dock nöjda med båda men sigma primer var nog snäppet lättare att spackla över.murmelnisse skrev:Tack, ja är nog så! Problemet vi har är att taket är övermålet i åtminstone ett ytterligare lager färg och delar är spacklade med ljust (gips?) spackel och vanligt spackel för att täcka sprickor. Vissa delar följer både limfärg och överliggande lager med ner men andra delar sitter hårt fast där jag då måste skrapa ned överliggande färg och sedan limfärgen, för att slutligen tvätta ned färgen.. Vad har du målat med sedan?
Precis så. Allt måste ner. Även lagren ovan limfärgen. Blöter du ordentligt så brukar det gå att riva ner med spackelspade. Vi har haft murbruk under samtliga gånger. Vi har primeat med enklaste primern (sprayar den också) och därefter spacklat, slipat, spacklat, slipat. Sen målat med takfärg (först grund-takfärg).murmelnisse skrev:Tack, ja är nog så! Problemet vi har är att taket är övermålet i åtminstone ett ytterligare lager färg och delar är spacklade med ljust (gips?) spackel och vanligt spackel för att täcka sprickor. Vissa delar följer både limfärg och överliggande lager med ner men andra delar sitter hårt fast där jag då måste skrapa ned överliggande färg och sedan limfärgen, för att slutligen tvätta ned färgen.. Vad har du målat med sedan?