Byggahus.se

Lim på betong vs bensin?

1. H
    Medlem · 28 inlägg

hammerlake

Medlem
    Har läst igenom alla trådar 15 sidor bakåt... och inte funnit lösningen. :'(
    Känns som denna fråga återkommer.

Har det verkligen inte på alla dessa år uppfunnits något medel som bara löser upp limmet under heltäckningsmattor på betong och gör det lättare att skrapa bort?
    Det förra rummet jag gjorde tömde jag rester med kniv av olika slag, kofot och till slut med slipmaskin. Visst, slipen funka jättebra men att ta bort dammet ur huset...6 år efteråt hittar vi fortfarande betongdamm lite här och var.

Det här med kemisk bensin...funkar det på betonggolv? Har nu ca 25 kvm att rensa och vill inte slipa (öppet via trappa till övervåning). Hur gjorde hantverkare detta innan balterna kom till oss?

Är tvungen att ta bort limmet då jag ska placera blå platon med trägolv för att få lite ventilation

2. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Re: Lim på betong vs bensin?

Har Du prövat limtvätt.
    Använder det efter tape rester som
    sitter hårt.
    Men på stora ytor blir Du säkert groggy
    och det tar nog en väldans tid.

Mvh Putte

3. H
    Medlem · 28 inlägg

hammerlake

Medlem

har inte testat det, har påbörjat med kofot som annan tipsat om. Lite svettigt och långsamt men det går. Ska testa med limtvätt på liten yta och återkomma

4. H
    Medlem · 28 inlägg

hammerlake

Medlem

har nu testat limtvätt
    luktar för mycket för att använda, limmet verkar även dra in sig i betongen

har dock hittat den "ultimata" lösningen tror jag. Jag använder en färgskrapa med hårdmetallblad. Visst lite får man ta i men i jämförelse med kofoten ingenting. Fixade 5 kvm på 2 tim och då var det betongrent och städat efter. Nu är det bara 20 kvm kvar :)

5. M
    Medlem · 893 inlägg

Allt du behöver göra nu är att hyra in Baltisk arbetskraft för att göra jobbet åt dig ;-)

6. H
    Medlem · 28 inlägg

hammerlake

Medlem

tog faktiskt kontakt med baltic men de hade för mycket att göra sa de, kanske jobbet var för litet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.