Byggahus.se

Lim för golvgips på spånskiva?

1. J
    Medlem · 143 inlägg
    Hepp!

Någon som vet vad för sorts lim som duger till att limma golvgips mot 22mm spånskiva?
    Om man ska lägga klinker sedan... Tänkte limma o skruva...

• Laddar…
  2. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Re: Lim för golvgips på spånskiva?

Stor yta?
    Badrum?
    Tung belastning på golvet?
    Vill man ha golvet förstärkt kan Du limma med ardex s-48.
    Det ska styva upp golvet med upp till 30% om jag inte minns fel.
    Kan vara bra för badrum om Du ska ha ett tungt badkar tex.
    Är det bara i en hall eller mindre yta hade jag själv
    bara tagit lim typ sättlim pl400 eller nån likvärdig vattenbaserad.
    Och bara några skruv för att fixera skivan.
    Ska Du köra klinker i badrum och sen flytspackla kan man
    skippa gipsen om man använder nån av ardex flytspackel.
    Kommer inte ihåg vilken utav dom men den va godkänd
    för att ha direkt på spån.Bara primning.

Mvh Putte

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 226 inlägg

Fasting65

Medlem
  4. J
    Medlem · 143 inlägg

Det är i hall och kök, ganska stora ytor, 40m2.
    Enligt han jag köt klinkerna av går det bra med vanligt montagelim...

5. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

På så stora ytor avråder jag bestämt från "montagelim", det är viktigt (för bärigheten) att det finns lim/fix under hela gipsskivan. Ardex S48 (svindyrt) eller Schönox FS (mindre dyrt, typ 50%). Syftet med golvgipsen är 2, dels skapa en "död" yta som inte rör sig mht luftfuktigheten och dels styva upp bjälklaget som jag utgår från är reglat cc 600 med 22 spån. Det är en relativt stor yta så underskatta inte problemet med flexande undergolv.

De 2 nämnda fixen är av typen "extra" flexibla och kan ta viss skjuvrörelse mellan gips och spån och samtidigt ha styrkan att stabilisera.

Skruva kan du göra för att fixera skivorna medan limmet härdar.

I mindre utrymme, typ en liten hall eller liknade, funkar det oftast att endast skruva men i ditt fall rekomendar jag verkligen hellimning enl ovan

6. P
    Medlem · 19 inlägg

PeterPlyss

Medlem

Hej,

Jag läste med intersse denna tråden, tänkte vinkla frågeställningen något. Jag sitter och funderar på att lägga gips ovan på ett befintligt bräd/spån golv reglat cc60 på övervåningen. Detta för att reducera stegljuden. Är det någon som har några erfarenheter av detta att dela med sig.

7. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Ljud är ett väldigt komplext ämne med få generella svar. Tumregeln torde dock vara mer = bättre men sen är den stora frågan "hur mycket och till vilket pris". Att tex få ett "lättviktsbygge" tyst och solitt som ett stenhus är inte realistiskt. I ditt fall skulle jag nog titta på ex en stegljudsmatta "Decibel 2" som finns i golvfackhandeln. Ta Bauhausalternativen med en nypa salt...

8. P
    Medlem · 19 inlägg

PeterPlyss

Medlem

Jag läste på Casco's hemsida om ett lim som ska reducera steljud med upp till 9db: http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Parkett Elastic 3476.pdf

Det finns säkert fler alternativ men det var detta jag hittade nu. Jag läste dessutom på Tarketts sida att Parkett och Laminat snarare ökar stegljuden. Textil/plast matta eller Linolium är tydligen att föredra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.