Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivorna måste ju limmas i skarvarna. Men frågan är om jag ska limma mot träreglarna och hoppas på att jag aldrig mer kommer behöva lyfta spånet? Eller ska jag chansa och inte limma spånet på reglarna och ha kvar möjligheten att lyfta spånet om jag behöver se över reglarnas infästning i betongen, eller komma åt någon installation under?
Det är ju ett jäkla jobb att behöva regla om hela golvet bara för att man behöver lyfta spånet.
Kan man inte limma skivorna på reglarna med något mjukt lim som går relativt enkelt att skära bort. Tex PL 200? Det ger ju dessutom en lite elastisk fog.
jo, men då åsyftas träbjälklag.
Reglarna ligger på betongen. De svarta plupparna på bilden är infästningspunkter.
Ett träbjälklag limmar man ju bland annat för att öka styvheten. Det är ju inte jag beroende av i en sådan här applikation.
Ett träbjälklag limmar man ju bland annat för att öka styvheten. Det är ju inte jag beroende av i en sådan här applikation.
Risk för massa knarr om det inte limmas
Ja, det är väl risk för knarr. Men det är ju risk för knarr även om man limmar. Och då kan man inte ta upp spånet. Om jag inte limmar så tänkte jag lägga lumppapp mellan skiva och regel.
Det här med att limma med ett mjukare fogbyggande lim typ PL200. Kan inte det vara ett bra alternativ?
Det här med att limma med ett mjukare fogbyggande lim typ PL200. Kan inte det vara ett bra alternativ?
Limma. Följ anvisningarna.
Den som skrev anvisningarna bryr sig ju bara om ett bra kortsiktigt slutresultat. Aspekten att kunna demontera golvet finns ju inte med där.
Du har ju bestämt dig, Limma inte, skruva inte heller så blir det än lättare att ta upp golvspånet om 30 år.
Jag har inte bestämt mig. Det känns bara så definitivt att limma. Jag är ju lite nyfiken på om det finns någon annan som lagt spån utan att limma mot regel.
Jag har rivit en hel del golvspån som inte varit limmat. Då har det gått utmärkt att bara återanvända regelverket. Bara att se över och förstärka upp och återanvända. Det är ju en jäkla skillnad mot att behöva regla om allt.
Man kan ju ge sig tusan på att så fort man limmat hela golvet så behöver man komma åt ett radiatorrör, eller vad det nu kan vara?
Jag har rivit en hel del golvspån som inte varit limmat. Då har det gått utmärkt att bara återanvända regelverket. Bara att se över och förstärka upp och återanvända. Det är ju en jäkla skillnad mot att behöva regla om allt.
Man kan ju ge sig tusan på att så fort man limmat hela golvet så behöver man komma åt ett radiatorrör, eller vad det nu kan vara?
Du borde ha något mellan betongen och reglarna för att hindra fuktvandring från betongen. Ska du inte ha någon isolering mellan reglarna?O Olf Oggler skrev:
Det ska vara ljudisolering i golvet. Skivorna som ligger där la jag ut bara på prov. Då det är källare under så finns det ingen fuktproblematik. Dessutom är det ca 1cm luft mellan reglar och betong.
När man lägger golvspån på stålreglar (tex granab) så rekommenderas ju olika typer av ellastiska fogbyggande konstruktionslim.
Då borde det väl inte vara så kontroversiellt att limma med sådant lim när man limmar golvspån på träreglar? Förutom att det blir dyrare såklart.
Då borde det väl inte vara så kontroversiellt att limma med sådant lim när man limmar golvspån på träreglar? Förutom att det blir dyrare såklart.