Byggahus.se

Lim efter plastmatta/heltäckningsmatta...

1. J
    Medlem · 3 inlägg

Jaken

Medlem
    Hejsan!

Är det någon som vet hur farligt 35 årigt gammalt lim på källargolv kan tänkas vara? Räcker det att jag tar bort det värsta, målar med primer (så att fixen fäster) och sedan lägger klinkers på golvet, eller måste allt bort? Hittar gärna en enklare lösning då det är mycket jobbigt att få bort.

MVH

2. E
    Medlem · 937 inlägg

Re: Lim efter plastmatta/heltäckningsmatta...

Undrar precis samma sak.

/Jörgen

3. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Jag har lagt klinkers på betonggolv med limrester. Limresterna var det som blev kvar efter att jag kört med en mattborttagare. Det håller, åtminstone idag, 1,5 år efter läggningen.

4. P
    Medlem · 28 inlägg

peteri

Medlem

Ja, jag undrar egentligen också samma sak. Läste om begreppet limförtvålning någonstans, där beståndsdelar i limmet antingen förpestar luften eller tränger ner i betongen, och kan där vara svåra att få ut, samtidigt som de lämnar ifrån sig lukt.

Har plastmatta i min tvättstuga, luktar lite under denna. Jag tänker slita ut mattan, slipa golvet ordentligt och se vad som behöver göras efter det.

Såg också någonstans att det fanns nåt medel att täcka betongytan med som var diffusionsöppet, men hindrar emission av limrester som trängt ned i betongen.

5. E
    Medlem · 937 inlägg

I butiken idag så rekommenderade en herre att använda Casco super primer om det fanns lim kvar. Limmet fick dock inte vara löst sittande.

/Jörgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.