Byggahus.se

Likvidavräkning

1. L
    Medlem · 25 inlägg

Lukin

Medlem
    Vi håller på att köpa ett hus av min sambos släktingar. Till tillträdesdagen behöver vi upprätta en likvidavräkning, men är inte helt säkra på hur den skall se ut. Vi vet vad den skall innehålla, men är lite osäkra på "formen", så vi behöver lite hjälp.

Om någon har en likvidavräkning som de kan dela med sig av så vore jag evigt tacksam. I word-format, pdf, inscannad eller till och med som ett fax, allt är av intresse.

Tack på förhand.

/Mattias

2. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Re: Likvidavräkning

Likvidavräkningen skall vara som ett "kvitto" för köpet.

Där specificeras ev handpenning som redan är erlagd, om det är några tillägg ni som säljare och köpare kommit överensom att säljaren ska få betalt för, vilken summa det är ni ska betala på tillträdesdagen samt totala slutsumman för hela köpet.

Denna ska sedan både säljare och köpare signera och underskrifterna ska bevittnas.

Jag råder er att ta hjälp av en mäklare eller av er bank för upprättande av köpekontrakt och köpebrev samt likvidavräkning. Denna hjälp brukar kosta runt 5000 kr. men det är lite pengar om man jämför med vad som skulle kunna gå fel.

Man brukar säga att man aldrig ska köpa hus av släktingar, det kan bli helt fel om det finns några dolda fel etc... "Släkten är värst"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.