Byggahus.se

liknar svart stel tjära i vedpannan ?

4k läst  9 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej !

Ska försöka beskriva hur min vedpanna ser ut på insidan. Jag är nybliven vedeldare ska tilläggas.
    Sedan jag började elda mer i höstas då kylan kom (alltså varje dag) så har det blivit någon form av beläggning i pannan. Den ser ut som svart stelnad blank tjära som dessuton har runnit och droppat. Har ej sett detta förut när min far eldat. Varför blir det så och vad är det ? Går det få bort ?

Så här eldar jag....

Jag tänder i pannan med med hjälp av små tänbriketter ( vet ej hur jag ska beskriva dem bättre) som jag lägger överst på veden.
    Jag eldar endast björk och någon enstaka asp.
    Ibland om det inte tar sig bra direkt så sprutar jag på lite disel ca 0,3 - 0,5 dl sedan brukar det sätta fart.
    Jag eldar på rejält och får upp värmen i tanken och sedan minskar jag luft tillförsel så pannan inte går i kok.

Hoppas någon kan komma med någon förklaring på varför det blir så här!

Mvh Stektlök

2. S
    Medlem Nivå 5
    Det är nog för att du minskar lufttillförseln, du bör nog lägga i mindre ved så det brinner ut tills du har fått värme i tanken. Berätta lite mer om vad för någon panna och dylikt.

3. L
    Medlem Nivå 5
    Blanda björken med barrved!

Ska man elda ren björkved måste man endera ha en rätt bra panna, eller ha riktigt torr ved annars kan det bli som Du säger. Men sen kan vedutrymmet se för jä--igt ut utan att det i sig är något problem, har Du däremot beläggning längre in då är det fara å färde.

4. Elffors
    Medlem Nivå 7
    Som saabdea säger. lär dig hur mycket du skall elda för att värma tankarna lagom. stryper du pannan ordentligt kommer tjäran som ett brev på posten.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för svaren.

Pannan heter Albin-villacombi 725 och tillverkad 1990.
    Pannan står i en gammal träkåk från 1912 men senast renoverat 1990 men det drar rakt igenom ändå :) så det vill till att elda på vintern,och när det är kallt så eldas det hela dagen nästan. När pannan kommer upp i temp (90 grader) så är man juh tvungen att sänka draget så inte skiten går i kok. På eftermiddagen när tempen sjunker så drar jag på igen å slänger in mer ved då det ej hunnit slockna.

Ps. Håller på och täta fönster å sätta i nya lister överallt.

6. P
    Medlem Nivå 4
    men hur stor ack tank har du då?

7. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Jag gissar att du inte har någon ackumulatortank.
    Detta låter som ett typiskt problem för vedeldare utan ackumulatortank. Med ack-tank kan man elda för fullt vid färre tillfällen och slipper hålla på att snålelda vilket inte är bra för panna, skorsten och utomhusmiljö.
    Länkar till ett dokument om vedeldning

http://www.varnamo.se/download/18.18ff2710e077ef56080001986/r%C3%A5d+om+eldning.pdf

MVH Stickan

8. P
    Medlem Nivå 4
    de blir tjära i vedfrådet på e underförbränd panna blir de som fan i min med och ja brukar elda med fullt drag då jag har en panna med omvändförbränning på 18kw 1000liter tank

9. C
    Medlem Nivå 8
    Eftersom vattnet i pannan är trycksatt lär du väl iallafall kunna elda upp den ett par grader över 100 utan att den kokar.

10. S
    Medlem Nivå 1
    Hej på er !
    Jag jobbar idag tills imorn middag men senare imorn så kommer all info om pannan å ack tanken!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka