Byggahus.se

Ligusterhäck, val av plantor?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Efter mycket funderande fram och tillbaka kommer vi att skaffa en ligusterhäck. Nu har jag kollat runt lite och det har dykt upp ett par funderingar!

Finns det någon fördel med att köpa plantor som är 50-80 cm höga och med extra många grenar? För som jag förstått det ska man oavsett ta ner häcken till typ 20 cm efter plantering..... Är det att en större planta har hunnit utveckla ett bättre rotsystem, eller vad är grejen med de här större plantorna?

Sen en annan grej. Vi har troligtvis zon 4 hos oss, vilket innebär att vi egentligen bör satsa på vanlig liguster som tappar löven till hösten. MEN vår granne har en ligusterhäck i norrläge som är vintergrön. För visst räknas den som vintergrön även om den inte behåller alla bladen? Tror att deras behöll kanske 70% eller så i år. Deras häck står som sagt i norrläge och hyfsat nära huset, så det är möjligt att det skyddar lite, samtidigt som inte hela häcken är så nära huset.

Våran ska stå i södersluttning i tomtgräns. Är det dumt att ens fundera på vintergrön liguster om man bor som vi gör, i zon 4?

Hoppas på att någon kunnig kan hjälpa mig lite på traven :)