Hej

Jag behöver råd angående ligusterhäck.

Kan jag plantera en ligusterhäck på min sida av tomtgränsen mot grannens befintliga häck?

Idag är det en dåligt skött syrenhäck på vår sida av tomtgränsen, grannen har en annan häck (för mig okänd art) på sin sida av tomtgränsen, som vad jag antar också är ganska dåligt skött. Både min häck och deras häck är gröna högst upp men nertill är det bara stammar och nästan fri sikt rakt igenom.

Vi skulle vilja ta bort vår syrenhäck och ersätta den med en liguster som blir tät, fin och ramar in vår bakgård bra.

Men hur sköter jag baksidan av häcken? Låta det växa vilt där? Antar att grannen skulle bli tokig om jag inte sköter baksidan eftersomderas häck är så gles.

Relationen med grannen är ganska infekterad redan så att komma överens om att plocka ner båda häckarna och ersätta med en gemensam i tomtgräns (som hade varit bäst) är inget alternativ, de skulle aldrig gå med på det.

Plantera häcken 1 meter in i min trädgård för att kunna gå bakom och klippa känns också tokigt.

Hur ska jag göra? Någon som har tips och idéer?

Vh

Mitt tips är att sköta om syrenhäcken istället.
Ta ner hälften av stammarna till 20 cm i år, nästa år tar du resten. I fortsättningen tar du efter blomningen ner alla stammar som är för höga till 20 cm. Då har du inom tre år en tät, fin syrenhäck som blommar varje år.

• Gilla
lundsbo och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.