Byggahus.se

Liguster och ligusterhäck - köpa, vårda och plantera

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 291 inlägg
  2. M
    Medlem · 133 inlägg
    En klassiker, så otroligt mycket finare än tuja!

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 324 inlägg
    Ena halvåret är den finare än tuja, andra halvåret är den ett grått "härke" med fläckvis gröna områden.

Tuja och liguster kanske är lika fina, i genomsnitt ;)

4. M
    Medlem · 133 inlägg
    Själv föredrar jag något som är riktigt fint under delar av året, snarare än något som alltid är fult.

5. Brattåsaren
    Medlem · 35 inlägg
  6. yonna
    Medlem · 6 809 inlägg
    Lövfällande. Måste tydligen tuktas flera ggr/säsong och det kan vara arbetskrävande. Många kommer nog falla för reklamen. Ytterligare nackdelar (för det brukar duka upp) känner jag inte till. Funderar ändå faktiskt på att sätta 2-3 m testparti och utvärdera.

Men jag som sålt närmare ett hundratal unga avenboksplantor "på rot" bara för att de inte behåller sina löv på vintern, som boken gör, ser inte denna "mirakelhäck" som ett alternativ runt tomten.

7. thomas33
    Renoverare · 4 649 inlägg
    Snabbväxande betyder som yonna sa, att den kräver mycket klippning, även när den kommit upp till den höjd man vill ha. Därför lämpligare att köpa något som växer långsamt och inte behöver så mycket tillsyn, om man inte älskar att klippa häck och transportera klippet till återvinningen.

8. Brattåsaren
    Medlem · 35 inlägg
    Tack för svaren. Låter som det jag misstänkte. Har man för bråttom straffar det sig oftast på något sätt.
    Det blir nog liguster trots allt.

9. hsd
    Medlem · 3 735 inlägg
    En ligusterhäck kan hållas väldigt smal men ändå ge fullt insynsskydd. Den växer kraftigt, men släpps bara upp ca 15-20 cm/år. Klipps kontinuerligt minst 2 ggr/år, även in på sidorna för att bli tät. Den kan formklippas i rundade, böljande eller kantiga former

• Laddar…
  10. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · 741 inlägg
    Måste tillägga att jag ritar fortfarande in liguster bara kunden är fullt medveten om problematiken. Särskilt om inte grannar har angripen liguster. Blir häck angripen gäller att man orkar ta bort löven på hösten, för hålla angreppen i schack. Det är alltid bra att ha variation, så fort någon växt överanvänds kommer problemen.

11. Marlen Eskilsson
    Administrator · 6 165 inlägg
    Jag var hemma hos min mamma i helgen, som också har en ligusterhäck. Tog en bild på den, jag skulle tro att det är svarfläcksjuka den har?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    svartflacksjuka.jpg

I alla fall så har den blivit så under flera år, bladen svartnar så här på hösten. Men på våren blir den fin igen, utan att de nya bladen angrips förrän sent på hösten.

Vi har också själva en ligusterhäck och den blev så ett år, men det har inte kommit igen, peppar peppar.

12. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · 741 inlägg
    Ja, just så här ser de flesta ligusterhäckarna ut. Tycker man det är ok så kan man ha liguster. Angreppen blir värre ju längre in på säsongen, men svampen finns alltså redan från våren, eftersom den överlever vintern i bladen på marken. Är det riktigt illa och kraftigt så faller bladen.

Ni har har haft osannolik tur Marlén som bara sett den ett enda år. Hoppas turen står dig bi! :)

13. Brattåsaren
    Medlem · 35 inlägg
    Finns det fler sätt att bli av med svampen än att ta bort de fällda bladen?

14. Sommartorparn
    Medlem · 2 909 inlägg
    Nu har även min ligusterhäck drabbats av denna sjuka. ”Samla upp löven” är det käcka rådet, men hur sjutton ska det gå till? Jag får knappt in handen i häcken, än mindre något redskap som skulle kunna göra det möjligt för mig att kratta ut löven från under busken... Hur gör ni?

15. Marlen Eskilsson
    Administrator · 6 165 inlägg
    De år som vår häck har drabbats av det så har vi inte gjort någonting. Det verkar försvinna av sig själv.

• Laddar…