Byggahus.se

Liggande panel - luftning överkant på gavel

1. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem
    Vid pågående tillbygge så var snickarna förvånade över att jag ville ha ventilation i luftspalten bakom fasaden, det behövs inte var deras omdöme. Nu har jag i alla fall satt dit musband längs ner och ska till att börja sätta panel. (Liggande panel falspanel/halvspont 145mm). Det fanns en del gamla trådar i ämnet, men detta hittade jag inget bra exempel på.

-Hur löser man luftningen snyggt i överkant på gaveln enklast ?
    Hade spontant inte tänkt bygga in råsponten utasn målade denna som ni kan se

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200714_082719[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200714_082747[1].jpg

2. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 274 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Jag förstår snickarna!
    Men jag är lika frågande som dig.
    Tror att jag aldrig sett att man ordnat sådan ventilation av luftspalten upptill.
    Och det har aldrig gjorts på mina hus, varken de jag själv varit med och byggt eller de som byggts av proffs..
    Det kan ju vara så att det är onödigt, och att luftspaltens huvudsakliga syfte är att inte vatten skall samlas kapillärt mellan ytterpanel och vindskyddspapp eller utegips, utan kunna rinna ner, och att ett "luftdrag" bakom panelen är onödigt.

Men jag har aldrig sett att detta har utretts "vetenskapligt" under ordnade former med kontroll av fuktigheten i luftspalten och i ytterpanelens insida.
    Med en jämförelse mellan konstruktioner med öppning i luftspalten ovantill eller inte.

Kanske något för Christer Harrysson, vår eminente professor emeritus i byggteknik att utreda.

Hur som helst, om du gör en springa in till luftspalten upptill, så bör du nog sätta insektsnät där, så det inte blir vinterbostad för flugor, getingar och annat småkryp.

3. sunnis
    Medlem · 717 inlägg

sunnis

Medlem
    Något drag bakom panelen behövs inte. Har aldrig sett någon sådan lösning. Men ska du få till det behöver du väl lägga på en ytterligare spikläkt så panelen kommer längre ut och när du gör täckbrädorna för taksprånget så får du lämna en glipa mot råsponten så att luften kan cirkulera mellan. Eller så bryter du loss spikläkten runt taksprånget och hyvlar ner den någon cm. Skulle tippa på att det är helt onödigt merarbete.

4. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem
    Tackar, det låter bra. Då kör jag vidare på nuvarande konstruktion.

Nuvarande fasad var spikad direkt mot det stående timret med en fastklämd papp emellan. Den konstruktionen läckte dock ut mycket av värmen, vilket borde ha underlättat uttorkning efter regn. Nu så blir det ju en avsevärt kallare konstruktion. Där borde ju en luftväxling vara av godo för uttorkning efter riktiga regn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.