Byggahus.se

Lgh, yttervägg (balk?) i betong, möjligt att göra något åt? HJÄLP

1. E
    Medlem Nivå 1
    Jag behöver hjälp från någon som har viss kunskap och erfarenhet vad gäller byggnadskonstruktioner. Jag bor i en lägenhet från 1938, den som är längst ned till höger i bifogad bild. Vid bokstaven "O" går väggen ut med 15 cm. Cirka 3 meter lång. Jag skulle nu vilja "hyvla" ned den 15 cm så att hela väggen går i linje.

Jag hade en byggare som var och tittade på det nu på morgonen, och han sa att det inte var några problem eftersom det är en så smal bit, men att de skulle börja med att öppna upp nedertill för att se så att det inte fanns några rör som gick i väggen, i så fall skulle det inte vara möjligt. Jag frågade om vi borde sätta en balk för säkerhets skull, men han menade på att det inte var någon risk med detta så att det inte behövdes.

Jag vill ändå stämma av med er här om ni tror att han har rätt? Jag kan se på ritningen att väggarna är gjorda i olika material, den smalare i murtegel i kalkcementbruk och den tjockare i hårdbränt betong.

Fråga 1: Är det möjligt att hyvla ned väggen så som jag vill? 2. Behöver jag sätta en balk, eller har hantverkaren rätt när han säger att det inte behövs?

2. G
    Medlem Nivå 7
    Vad säger styrelsen i din förening?

3. E
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte varit i kontakt med dem än på grund av en historiskt dålig relation med dem. Jag vill därför gärna kolla upp så mycket som möjligt själv först innan jag i så fall presenterar det vidare.

4. N
    Medlem Nivå 7
    Nej säger jag. Ingen styrelse kan säga ja till att du vill försämra husets bärighet, även om marginalerna skulle räcka till. Är du ute efter en JÄMN vägg, så är det ju enklare att bygga ut den smalare delen. Med infällda bokhyllor eller liknande så kan du ju ändå få användning för utrymmet.
    Oavsett, en konstruktör bör räkna på det och utfärda ett intyg om du framhärdar, annars har inte styrelsen något beslutsunderlag.

5. O
    Medlem Nivå 12
    Den delen är ju en bärande del för ovanifrån kommande laster från annat murverk så det är ju inte att "bara hyvla ner" du tar en stor del av dess bärförmåga genom ett sådant ingrepp.

Jag kan ju inte förstå tanken att hyvla ner den istället för att bygga på den murade biten istället för att på så sätt få en jämn vägg.

Det är enklare, mycket billigare och du behöver inga tillstånd från en styrelse men framförallt ingen granskning av varken konstruktör eller ev bygglov och godkännande av byggnadsnämnden i kommunen.

Alla förändringar av bärande konstruktioner kräver minst en bygganmälan..

6. M
    Medlem Nivå 3
    Man blir mörkrädd av dessa byggare och hantverkare som säger att allting går att lösa utan att ha koll.

• Laddar…