Hej, första gången jag skriver på detta forum!
Vi har nyligen flyttat och i huset står en LG Side by Side med is och vattendispenser som ganska snart visade felkod ER CF typ en gång per dygn (nollställde genom att dra ut kontakten) en gång blev det en annan felkod "F dh" som hade något med för lång tid att defrosta att göra. Enligt prospektet är skåpet från 2015, på nedan bild ser man modell och info
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lyckades googla fram att felkoden pekar på cooling fan så jag har städat bort damm under och i kompressorutrymmet, tagit bort droppskyddet för att förbättra luftflödet under skåpet, fläkten går ibland men antar att den inte ska snurra hela tiden så det verkar ju ok. Felkoden fortsatte att komma så då gick jag vidare med att förbättra ventilationen bakom och i överskåpet då det troligtvis var väldigt bristfälligt (oventilerat överskåp där man bara borrat två dia 50 hål med hålsåg, nu är det ett 50-60 mm brett hål hela vägen samt att jag har överskåpsluckorna lite på glänt) bakom skåpet var spalten kanske 30 mm till gipsväggen men nu är det ca 150 mm luftspalt bakom (tog bort gipskivan). Har även monterat bort skyddsplåten bakom kompressorutrymmet för att luften ska cirkulera lättare, vid sidorna är det tyvärr minimalt med luftspalt, typ 2-3 mm per sida. Felkoden kom allt mer sällan efter åtgärderna men nu har det ökat igen, två ggr inom 24 h så nu börjar mina idéer ta slut. Säljaren har inte bott i huset på drygt ett år och ville inte kännas vid problemet men tipsade om att det kanske beror på ismaskinen. Vi har aldrig lyckats fylla isbaljan i frysen då vi använder ganska mycket is fast vi har ju ingen erfarenhet av inbyggd ismaskin i frys så vi vet ju inte vad kapaciteten ska vara. I helgen lyckades vi göra slut på isen helt och det verkar ta lång tid för frysen att göra nytt så vi har varit mer återhållsamma nu. Det är helt klart så att ismaskinen tillverkar is hela tiden (men det tar många dagar att tömma vattenbehållaren i kylen) och då kanske frysen blir överhettad pga det. Någon som har någon idé vad man kan göra åt detta? Fem år känns ju som en dålig livslängd och lite tidigt att köpa nytt.
Med vänlig hälsning, Kristian
Tack för tipset! Frågan är bara om det hjälper. Som @electroluxaren skrev att fläkten kan få ”spunk”, jag kan höra att den startar och går igång lite väl ofta ibland vilket verkar ologiskt, men frågan är om felet sitter i fläkten eller att det beror på felaktig styrenhet/kretskort. Då hjälper det ju inte att byta fläkten
Mvh Kristian
Ok, så det kan vara det ena eller det andra, i värsta fall båda. Man kanji byta det med lägst kostnad först och hoppas på tur
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.