Byggahus.se

Lexel IHC & LexCom home

1. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem
    Halloj i Julfirandet !

Jag har en liten fråga som helt novis på Lexel. Vi kommer att under Mars bygga ett nytt hus på 212kvm 1/½ plans villa. Jag har hört och läst lite om Lexel´s produkter och det låter väldigt spännande, speciellt nu när vi skall bygga nytt.

Jag är ingen El-montör på något sett utan IT kis, är detta något man kan rå sig på ändå ?

Jag vet inte alla saker man kan göra med Lexel IHC osv, så jag har ingen som helst koll på vilka saker jag behöver köpa. Hur går jag tillväga ?

Vet ni någon lexelkunnig montör som gör dessa installationer och vad kostar det isåfall ?

Jag tänkte köpa alla lexel produkter via en kontakt på Ahlsell där jag får 50%. Så om någon vänlig själ kan hjälpa mig på traven så är det mycket uppskattat.

2. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Re: Lexel IHC & LexCom home

Hej, jag drar Lexels comhome helt själv, stjärnnät så mycket kabel blir det. köpte en 300 meters rulle. Får väl se om det fungerar sedan när det är dags för ihopkoppling, den skall vara enkel eftersom kabeltåtarna är märkta med färg.. IHC tar nog längre tid och kräver avsevärt mer planering pga rör för styrkabel och rör för varje eluttag sker också det i ett nätverk om jag nu fattat rätt.

Mvh IW

3. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Ok, du drar comhome bara eller ? Jag har funderat på comhome jag med, men när det kommer till nätverket för IT funderade jag på Trådlöst.

Som jag fattat det med IHC så dras varje enhet som man vill koppla in till centralen separat, så det blir mkt kabel det. 1 kabel för varje enhet till central ..

Hur vet ni vad ni behöver för saker ??

4. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

M@ze, jag skickade ett message till dig!

5. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

Om du bygger nytt måste du drar rör för nätverket !
    Att använda trådlöst nätverk är dumt för det är långsamt, dyrt (kanske inte jättedyrt men dyare än 100kr som ett vanilgt nätverkskort kostar), osäkert (om du inte kör med kryptering och byter nyckeln varannan vecka) och du vet ju inte vilken bandbredd du behöver om två år. Om två år så kanske det är fiber som gäller och då är det bara att dra ur dom gamla och in med dom nya ledningarna.
    Drar rör hur som helst annars kommer du att ångra dig sen!

6. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Mr pettersson :

Ja det kanske är lite slött, men det börjar komma upp sig i speed på trådlöst. Det bekväma att kunna ta laptopen o sätta sig i soffan är ju härligt. Men det är möjligt att jag installerar Ethernet uttag i rummen ändå bara för att helgardera mig.

Vad gäller krypteringen så är jag inte fullt så paranoid där, har inte speciellt mycket att skydda, men jag förstår din åsikt här.

7. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Carl : Jag har pm:at tillbaks till dig ..

8. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Tjena
    Vi har ett IHC-system installerat.
    Eftersom det är ett "sommarhus" och vår elektriker är rätt chokad, så är det inte riktigt klart ännu.
    Vi saknar lite rörelsesensorer, larm, tempmätare etc.
    Men trots detta så tycker jag att det är lysande.
    Inte minst eftersom man inte behöver fundera så mycket på vad som skall styra vad innan man bott in sig.
    Det är också rätt skönt med EN knapp som samtidigt släcker alla lampor, startar en bortatimersimulering, stänger av valda uttag (spis etc), drar ner värmen, startar larmet osv.
    Samma knapp startar sedan upp huset igen...
    Dessutom kan den intresserade programmera in nattsäkning på värme etc.
    Det betalar naturligtvis inte igen systemet, men det ger en krona eller två i alla fall.
    Och glöm inte bekvämligheten!!

Mer säkerhetsprogrammering: Man kan ju sätta timers på uttagen. Alldeles valfritt, både uttag och knapp.
    Vi satte en 30-minuterstimer på det uttag som det visade sig att vi hade strykjärnet i. Skönt att slippa stora fula klumpar i uttagen.
    Och om man kopplar en lampa i ett vägguttag kan man hastigt och lustigt koppla det till en knapp i rummet.
    Ett exempel var julgransbelysningen i julas...

Nåväl. Vi har ett TEEG-hus, och en konskekvens av detta är att vi har värmegrund, vilket gör det lätt att dra vp-rör varför själva arbetet knappast blev dyrare.
    Något dyrar material, eftersom det går mer rör.
    Men det drabbar ingen fattig.

Sista, och kanske starkaste argumentet:
    När man surnar till på hustrun programmerar man om huset. Hon blir jättearg när lysknappen i badrummet helt plötsligt startar motorvärmaren på bilen ;)

Hör av dig om du undrar mer
    /Nix

9. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Jag har lulläst på www.lexel.se för att fatta det som behövs för ComHome. Har nu beställt grejerna via en rörpulare som har konto hos grossist, får se om jag får ihop det hele sen, haha, ;D

mvh iw

10. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Skall du koppla in allt själv Ingwar eller ?

Vad behövde du för komponenter till det ?

11. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Jo det tänkte jag, jag har bett min röris som har konto på STOREL om priser på följande med dessa E-nr.

Strömförsörjning 51 850 34
    Patchmodul 51 850 25
    TV-modul 51 850 36
    Datamodul 51 850 45
    Telemodul 51 850 26
    Patchkablar 51 850 10
    TV/Video kabel 51 850 14
    Telekabel 51 850 15
    Datakablar 51 680 11
    51 680 10

Vad jag läst innan är att det är enkelt att få ihop det hele, kablaget har jag dragit tidigare och köpte då kabeln från www.elbutik.se. Där finns också ovan pryttlar, mvh ingo

12. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Hoppas bara att du köpte rätt sorts kabel.
    Det är knappast nåt vanligt datasnöre som skall in..
    om ni tänker investera i Lexcom så glöm inte att lägga 20 rör till dosorna,kabeln är grov!!
    Skall ni göra en infälld installation så köp Lexels app. dosor,vanlig är för liten.....
    När ni sedan gör kontakteringen så var noga med skärmningen ev donet,annars får ni problem när ni kör videosignaler i den.

13. S
    Medlem · 27 inlägg

sinkadus

Medlem

I centralen så använder man sig av deras färdiga moduler,men utåt så har dom färdigbestyckade uttag,man kan använda vanlig dosa och 16 rör,men för att underlätta bör man använda lexels dosor....
    Då kabeln är dubbelskärmad,folie och strumpa så blir den väldigt styv,16 flexrör är inte att föredra,diametern i böjarna blir för liten gäller även böjda 16 rör..
    Ett bra tips när man kontakterar uttagen i rummen,ta till extra kabel,när ni sedan har kontakterat uttaget så backa in kabeln i centralen,på så sätt slipper ni att få några onödiga skador på kabeln,kan vara ganska kinkig när det gäller överhörningen,främst när man kör video signaler...

14. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Jo nog fick jag rätt kabel alltid :p, den är otroligt "styv" och jag hade ett styvt jobb att få i den i rören, har både 20 och 25 mm rör och drog en liten bit i taget, gick fint eftersom vi inte hade stängt väggarna med gips. Man får bara böja kablen max som en golfboll i diameter och undvik skador i enlighet med ovan tips...
    Vidare får den inte ligga parallellt med starkström, minst 30 cm ifrån... ::)

mvh Ingo

15. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Ett tips till er som funderar på Lexcom,det finns flexrör med färdigdragen kabel i ,den är värd vartenda öre jag lovar......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.