Hej,
Jag tänkte ta in några offerter på soltak och är intresserad av tips på leverantörer. Någon som har någon rekommendation eller bara känner till någon leverantör?
De som jag har hittat vid en snabb googling är:
Extra kul om någon kan tipsa om sådant som sitter på eget hus!
För mig är utseendet viktigt och ju mer integrerat och enhetligt det ser ut desto bättre
Detta handlar alltså om att byta ut befintligt tak mot soltak och inte om att lägga solpaneler ovanpå ett vanligt tak.
Jag tänkte ta in några offerter på soltak och är intresserad av tips på leverantörer. Någon som har någon rekommendation eller bara känner till någon leverantör?
- Tesla (Sun Roof v3) - verkar inte finnas i Sverige än och går därför bort
- Sunroof
- Midsummer
- Svea Solar
För mig är utseendet viktigt och ju mer integrerat och enhetligt det ser ut desto bättre
Detta handlar alltså om att byta ut befintligt tak mot soltak och inte om att lägga solpaneler ovanpå ett vanligt tak.
Har inte på allvar börjat kolla upp det ännu, men följer tråden med spänning.
Lutar dock lite på att lägga om taket och sätta "lösa" paneler när vi lägger om inom ca 5 år.
Framförallt för att man får ut mer effekt och det är lättare/billigare att byta celler om någon skulle gå sönder. Estetiskt är dock soltak väldigt intressant...
Lutar dock lite på att lägga om taket och sätta "lösa" paneler när vi lägger om inom ca 5 år.
Framförallt för att man får ut mer effekt och det är lättare/billigare att byta celler om någon skulle gå sönder. Estetiskt är dock soltak väldigt intressant...
De tre aktuella har ju väldigt olika tekniker för "soltak". Nu är jag ingen expert men så här har jag fattat det.L LarSigv skrev:Hej,
- Tesla (Sun Roof v3) - verkar inte finnas i Sverige än och går därför bort
- Sunroof
- Midsummer
- Svea Solar
- Sunroof använder "vanliga" paneler som yttertak som de maxar takytan med och sen har de passbitar som ser ut som solpanelerna runt om och vid genomföringar och monterar dessa i liv med solcellsytan. Tror det också kan kallas "integrerade solpaneler"
- Midsummer belägger redan befintliga taktäckningsmaterial med en tunn solcellsfilm. Dvs plåt och pannor. Nackdelen är en lägre verkningsgrad och dyrare än "vanliga paneler"
- Svea Solar kör väl främst vanliga paneler som monteras utanpå taket men har också speciella solcellspannor med ett horisontellt utförande.
För att montera takintegrerade solcellspaneler, behövs inte då byggnadslov? Ligger solcellspanelerna ovanpå taket (ca högst ca 150 mm ovanför och har samma vinkel som taket), behövs däremot inget byggnadslov., såvida inte det är på en kulturminnesskyddad fastighet.
Tack! Nu har jag själv läst på en ytterligare stund och kommer fram till samma sak som du om de olika leverantörerna. Och även att "integrerade solpaneler" kan vara ett lämpligare uttryck än "soltak".Klaugust skrev:
De tre aktuella har ju väldigt olika tekniker för "soltak". Nu är jag ingen expert men så här har jag fattat det.
- Sunroof använder "vanliga" paneler som yttertak som de maxar takytan med och sen har de passbitar som ser ut som solpanelerna runt om och vid genomföringar och monterar dessa i liv med solcellsytan. Tror det också kan kallas "integrerade solpaneler"
- Midsummer belägger redan befintliga taktäckningsmaterial med en tunn solcellsfilm. Dvs plåt och pannor. Nackdelen är en lägre verkningsgrad och dyrare än "vanliga paneler"
- Svea Solar kör väl främst vanliga paneler som monteras utanpå taket men har också speciella solcellspannor med ett horisontellt utförande.
Det stämmer nog! Vi har grannar som verkar ha fått motsvarande bygglov, så jag förutsätter att vi också skulle få detA Arnodt skrev:
Av de nämnda lösningarna tycker jag nästan att "integrerade solpaneler" är det som lockar mig mest, om man inte har någon särskild stil man måste förhålla sig till. Man kommer att se att det är solceller, men med högre nivå på detaljeringen. Det borde också vara bäst ekonomi i detta eftersom man kan använda fullstora paneler.L LarSigv skrev:
Midsummer anser jag vara för dyrt i förhållande till vilken effekt man får ut och man kommer ändå kunna se (viss) skillnad på den plåt eller takpanna som har eller inte har solceller. Har man högre krav med hänsyn till kulturmiljön så kanske det i sammanhanget ändå inte passar med SLIM-plåttaket då det syns att det är ett klicktak på nockplåten om inte annat.
De "shingels" som Svea kör med tycker jag ser lite för tyska eller amerikanska ut för att riktigt passa i Sverige.
Det där med att se skillnad på solpanelerna och vad som är på övriga ytor är mycket intressant. Teslas tak verkar bestå av små solcellspaneler och lika små paneler som är likadana men utan solceller. Av den här bilden att döma blir helhetsintrycket ett helt homogent tak:Klaugust skrev:
Av de nämnda lösningarna tycker jag nästan att "integrerade solpaneler" är det som lockar mig mest, om man inte har någon särskild stil man måste förhålla sig till. Man kommer att se att det är solceller, men med högre nivå på detaljeringen. Det borde också vara bäst ekonomi i detta eftersom man kan använda fullstora paneler.
Midsummer anser jag vara för dyrt i förhållande till vilken effekt man får ut och man kommer ändå kunna se (viss) skillnad på den plåt eller takpanna som har eller inte har solceller. Har man högre krav med hänsyn till kulturmiljön så kanske det i sammanhanget ändå inte passar med SLIM-plåttaket då det syns att det är ett klicktak på nockplåten om inte annat.
De "shingels" som Svea kör med tycker jag ser lite för tyska eller amerikanska ut för att riktigt passa i Sverige.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte hittat någon bild på hur det blir med exempelvis Roofit, Svea Solar eller Sunroof när de kompletterar med plåt eller annat runt takfönster och längs takkanter.
Och nu hittade jag följande bild på Svea Solars hemsida, på deras integrerade solpaneler med omgärdande utfyllnadspaneler. Verkar vara mer mot Tesla-hållet i utseende av den bilden att döma. Men ljuset och vinkeln kan ju ge olika intryck.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här en som lät montera Solteq på sitt nya enfamiljshus. En slags shingel med inbyggda solceller.
Men alla sådana specialgrejer med takintegrerade solceller kostar multum. Den anläggning tror jag kostade kring 400000 kr. Det står nog i texten. Den ska tydligen ge 9200 kWh/år.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/9200kWh-r-integrerad-losning-fr-n-Solteq-td5008373i40.html
Men alla sådana specialgrejer med takintegrerade solceller kostar multum. Den anläggning tror jag kostade kring 400000 kr. Det står nog i texten. Den ska tydligen ge 9200 kWh/år.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/9200kWh-r-integrerad-losning-fr-n-Solteq-td5008373i40.html
Redigerat: