Byggahus.se

Leverantörer av golvvärme med tillbehör?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Ska snart börja bygga hus, behöver råd!
    Är Wirsbo överlägsna andra gällandes golvvärme eller finns andra ickesvenska slangar med samma kvalitet och reglersystem?
    Jag hittade ett företag långt uppe i Norrland för nåt år sedan , men jag har glömt deras namn och jag kan ej hitta det på nätet igen??. Vet i alla fall att de köpte slang från Israel (!) som var världens största tillverkare. Och de var säker minst 30% billigare på allt.

* Ska man naja slangen mot betongen eller mot isoleringen har hört förespråkare för båda, vad är bäst?
    TACKSAM FÖR RÅD
    MVH

2. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: Leverantörer av golvvärme med tillbehör?

Högre upp är bättre ur värmesynpunkt. Dock bör man tänka på risken för genomskruvning (-spikning). Det är nog därför man ofta lägger rören under armeringen (direkt på isoleringen).

3. C
    Medlem · Nivå 11

Jag köpte golvvärmeprylar år 1999 från Universa Golvvärme i Halmstad som är agent för österrikarnas produkter.

Avgörande för mig var Wirsbo inte kunde projektera min golvvärme i tid, förmodligen pga stor efterfrågan. Universa fixade en projektering i stort sett över dagen.

Dessutom är rören mkt snyggare än Wirsbos. De är nämligen blåa...! :p :p :p

4. P
    Medlem Nivå 3

Jag har hört att man kan få Universa´s rör även i Chockrosa och armegrönt. Det blir skitsnyggt med plexiglasgolvet ;D.

5. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16

Wirsbo är bra grejer, men projekteringen kan ta tid. Den brukar dock stämma väldigt väl när man väl får den.

Precis som Bob the Builder skriver är det bättre om rören kommer högre upp. Mest för att golvet reagerar snabbare på förändringar, tex när solen börjar skina i rummet och termostaten stänger av golvet. Förväxla inte det med effektivitet. Om rören sitter långt ner blir golvet istället "trögt". En klar fördel i ett varmgarage, då golvet fungerar som ett värmebatteri.

Snåla inte heller på storleken på röret. ett 17mm rör kräver 20-30% högre tryck än ett 20 mm. Ibland klarar inte cirkulationspumpen detta.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Tryckfallet styrs ju av slingans längd. Det kanske är mer "rätt" att konstatera att med klenare rör krävs fler slingor, vilket både är dyrare och praktiskt bökigt.

7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16

Helt rätt. Uttryckte mig klumpigt. Tanken var att förenkla och visa på hur en liten skillnad i i diameter kan ställa till det för cirkulationen.

8. S
    Medlem Nivå 1

Är du inne på Wirsbo rekommenderar jag tgolvvarme.se

Thomas är lätt att ha och göra med fast han sitter så långt upp i landet, att fantasin inte ens räcker till.

Priset är oxå helt OK!

Rekommenderar Törefors Golvvärme varmt.

Hade lite strul med leveransen, men ett enda telefonsamtal löste allt på c:a ett dygn.!.!

9. J
    Medlem Nivå 5

Thermotech fungerade perfekt för oss, bra prylar, schysta priser och mycket bra projektering/installationsbeskrivning.

Vår kontaktman Berth (region syd) var bra att ha och göra med.

10. G
    Medlem Nivå 3

Rekomenderar också Thermotech. Jag blev mycket nöjd.

Guran1

11. S
    Medlem Nivå 1

Hej,

Jag kör oxå med Thermotec och har inte haft några problem.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jag har valt Wirsbo av två skäl: Bra dokumentation på webben samt bra priser via Rinkaby rör.

Tror inte att det kvalitetsmässigt är någon större skillnad på Roth, Wirsbo och övriga spelare.

13. S
    Medlem Nivå 1

Precis som MattiasS säger så är dokumentationen mycket bra online vad gäller Wirsbo.

Priserna däremot är Törefors bättre på.

Dessutom tycker jag personligen bättre om Wirsbos trådlösa termostater än andra tillverkares!

http://www.tgolvvarme.se är adressen till Törefors för en prisjämförelse!