Byggahus.se

Leverantören erbjöd en lasyrburk som kompensation

1. K
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Vi köpte innerpanel i förväntan om ett resultat som detta:

Här är vad vi fick:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image006.jpg

En annan jämförelse:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.png

Tyvärr upptäckte vi inte detta förrän vi kom dit efter att snickarna satt upp panelen. Att byta nu skulle kosta skjortan i bara arbetskostnad. Leverantören insisterar på att panelen är jättefin och ser precis ut som den ska.

Har vi blivit lurade av inspirationsbilder på hemsidan?:
    https://norrlandstra.com/produkt/bo...fuktkvot=8&attribute_pa_dimension=15-x-118-mm

Som ersättning har de erbjudit oss en burk lasyrfärg... Men vad är ett rimligt krav att ställa?

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 10
    Är nyansen viktig så måste man nog be om ett prov kontrollera vid leverans. Väldigt svårt att se hur stor den riktiga skillnaden med tanke på att kort har olika exponering/vitbalans

Jag menar att det är väldigt stor skillnad mellan inspirations bid 1 och 2. Första bilden tycker jag stämmer rätt bra med er.

Redigerat 19 nov 12:16
    • Laddar…
  3. K
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Sant. Vi kom dit på helgen och då var hälften gjort redan. Det är ojämnheten som stör Snarare än nyansen. Ljus i vänsterkant och mörk i högerkant. Framgår ganska tydligt på bilderna tycker jag..

4. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Ja, jag håller helt med dig. De olika nyanserna, var och en verkar vara helt inom rimligheten för vad man kan vänta sig från inspirationsbilderna, men att det ska vara så olika nyans på en och samma panel verkar inte rätt.
    Dock är det samtidigt något som ni (och snickaren) borde ha kontrollerat innan ni satt upp allt.
    Så att få dem att ersätta arbetet känns orimligt.
    Om det går att få det att bli bra med en lasering, vilket inte låter helt orimligt, så verkar det vara en vettig åtgärd.
    Möjligtvis att ni kan förhandla om kostnaden för att få det utfört av en målare?

• Laddar…
  5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Kolla med din konsumentombudsman i kommunen, alternativt hallå konsument.

Varan kan inte anses stämmer överrens med säljarens beskrivning, och jag ser inte heller att man friskriver sig från stora färgvariationer i materialet. (Det ser ju ut att blivit något fel i tillverkningsprocessen)

Du har också rätt till skadestånd för de kostnader du drabbas av i samband med detta fel, dock är frågan vad som anses vara oskälig kostnad.

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Och att skicka en burk färg skulle jag vilja påstå inte är att avhjälpa felet, utan i så fall får de skicka någon att om lasera hela panelen.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Nivå 6
    Är panelen slät eller välvd? På bilderna ser det ut som att det är någon form av stockpanel i hur ljuset faller

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
  9. T
    Medlem · Nivå 10
    Risken är väll att om de är en färgskillnaderna så beror det på olika täthet på virket och då spelar de ingen roll ifall man lägger på mer lasyr, kommer alltid tränga in mer på höger kanten.
    När det gäller natur material är de ju lite speciellt eftersom de är inbyggd en önskvärd variation i materialet.

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 2
    Inte helt lätt att avgöra på din bild tycker jag då du tagit bilden snett från sidan neråt, även vad det är för ljuskällor spelar roll.

Tittar man på inspirationsbild 1 så kan man tydligt se att de har matchat panelbitarna mot varandra, knaggar passar ihop.
    Däremot så tycker jag du har mycket mer knagg mot inspirationsbilderna, dä det verkar vara typ en knagg per bräda.

11. V
    Medlem · Nivå 9
    Första inspirationsbilden är ett fotomontage alt fotolaminat. Naturmaterialet kommer aldrig bli så jämn i färgen som fotot dock trevligare med naturmaterial som trä. Vet inte exakt vad ni vill men er vägg är mörkare i nyansen än bild två i alla fall.

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Ja, inspirationsbilden ser verkligen ut som ett montage, de större partierna knastar är identiska och går över flera paneler, även ådringen går över flera paneler.

De skulle helt klart valt att faktiskt montera upp sin panel och använt den för sina bilder. Fast det kanske de gjorde och det såg fördjävligt ut :thinking:

13. S
    Medlem · Nivå 6
    Ja, att panelbrädorna är ljusare i vänsterkant gör helt klart att intrycket blir "randigt".

Att det finns nyansskillnader är väl inte så mycket att säga om, det kan ju variera av många anledningar, men problemet här är ju helt klart att alla brädorna har samma nyansskillnad på bredden.

14. T
    Medlem · Nivå 12
    Är panelen laserad innan den satts på plats?
    För det ser väl på nåt sätt lite ut som att varje bräda har tunnare lasyr på vänster sida och tjockare på höger ... det är inte så att de målats liggande och lasyren helt enkelt av gravitation runnit ner lite tjockare på ena sidan då?

15. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Jag tyckte den såg konkav ut, lustigt hur ögonen kan luras :p

• Laddar…