Byggahus.se

Leveransvägran? Straffbart?

1. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem
    Var hos en leverantör av VVS grejor och skulle köpa en cirkulations pump.
    Säljaren förklarade då att han inte sålde till privatpersoner!
    Detta är väl inte OK? Är det inte leveransvägran och följdaktligen straffbart?

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Leveransvägran? Straffbart?

Kan jag inte tänka mig. Så är det ju i princip i alla branscher. Du kan inte ringa till Pripps och be att få köpa en back pilsner heller (jo RINGA kan man ju alltid...) ::)

3. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Nej, köpa pilsner går kanske inte eftersom Pripps är en fabrik. Men, i mitt fall så fick rörmockaren köpa men inte jag.
    Grejorna liggerr ju på hyllan för försäljning.
    Undrar egentligen vad som är OK eller vad som är någon sorts maffia, där syftet är att dra så mycket pengar som möjligt av konsumenten och att rörmockaren får sin beskärda del genom att köpa vissa fabrikat?

4. B
    Medlem · 442 inlägg

Bergling

Medlem

Var det hos en vanlig VVS-firma eller hos en grossist?

Grossister brukar väl bara sälja till företag...

5. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Ja, jag kan inte tänka mig att rörmokaren köpte som privatperson utan som företagare. Att bara göra affärer med andra företag är ju inte speciellt ovanligt (grossistverksamhet). Sen håller jag med om att det är väldigt irriterande att inte få handla när det extra ledet inte tillför något mervärde, bara extra kostnader... :p

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 246 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag kan inte påstå att jag är insatt i lagens paragrafer men det finns ju hur många företag som helst, i alla branscher, som har saker på hyllor i butiker, som bara säljer till företag.

Jag ser inget konstigt med det. Om du agerar proffessionellt och trevligt brukar det dock inte vara något problem att göra ett kontaktköp som privatperson.

Beställ din pump www.rinkabyror.se och tänk inte mer på detta.

7. F
    Medlem · 823 inlägg

Det finns inget generellt krav på att ett företag eller en privatperson skall sälja till något viss subjekt. Det är upp till avtalsparten att träffa avtal med vem denne vill.

Annat förhåller det sig t ex med försäkringar eller telefon. Där har företagen antingen en vara eller tjänst med sådant värde för den enskilde att man måste ha den eller så är företaget i någon form av monopolställning.

En annan sak är att ett företag naturligvis inte får vägra att sälja på grund av någons hudfärg, religion eller liknande, dvs av diskriminerande skäl.

8. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Det finns också särskilda regler om ett företag säljer till en privatpersone - Konsumentköplagen. Många företagare vill inte beblanda sig med denna lag och undviker därmed försäljning till privatpersoner

9. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Det är nog inte konsumentköplagen de oroar sig för utan att de tar - tid - från annat. privatkunder är olönsamma! (men visst verkar det märkligt eftersom det hade tagit lika lång tid att sälja pumpen som att förklara att de inte säljer till pp.)

Vi säljer inte till pp på mitt arbete heller  :p Dock har vi undantaget att vi gör det om de beställer via mail, och inte besöker oss   8) så slipper vi prata bort vår tid irl. (Ni har väl sett Fawlty Towers med alla som kommer och stör Basil)

Dock så fick den pp. som ringde och ville ha varan skickad med taxi samma dag, ett jakande svar, inga regler utan undantag   :D

10. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Precis. Vi privatpersoner vet inte vad vi vill ha eller vad som finns men vi vet att vi vill ha det bästa till det absolut lägsta priset. Vi förväntar oss att företaget vi gör affärer med ska anstränga sig till det yttersta - mer än vad vi själva gör när vi genom våra arbetsgivare har med privatpersoner eller andra företag att göra. Vi är helt enkelt gnälliga och jobbiga att ha att göra med.

Skulle det sen visa sig att företaget försöker ta ut en rimlig vinst på affären så är de inget annat än blodsugare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.