Byggahus.se

Leveranstider

1. K
    Medlem · 131 inlägg

kobban

Medlem
    Vi skall till att skriva kontrakt med vår husleverantör.
    Problemet är bara att ingenstans i kontraktet (som har en standardutforming) står det när leverans skall ske. "Detta fastställes vid byggstartmötet."
    Eftersom leveranstiden har stor ekonomisk betydelse för oss, indexuppjustering, tillfällig bostad, uppskov med reavinst, ränta på krediter etc. - till vilken grad är den muntliga inflyttningsdag som säljaren har meddelat oss bindande för husleverantören??
    Vad händer om han dagen efter vi har skrivit kontrakt meddelar oss att något sådant aldrig har sagts? ...utan att detta meddelas som angivet i kontraktet vid byggstartmötet - vilket i så fall, rent teorektiskt, kan bli en ekonomisk mardröm för oss.??...

2. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Re: Leveranstider

Ni skall naturligtvis få en inflyttningsdag, men se till att kräv skriftligt att vite skall utgå om inte denna dag hålls, håll stenhårt på detta och går inte säljaren med på detta så skriv inte på ett kontrakt. Vitet skall vara rejält tilltaget och jag har sett summor på uppåt 15-25.000 i veckan för att kunna ta ett tillfälligt boende, magasinera möbler etc etc.

I vårt kontrakt stod inget om vite utan jag krävde detta och efter lite gnäll fick jag detta då jag fick den usla förklaringen att vi håller alltid tiden, men sånt skall man inte acceptera utan kräv stenhårt att vite skall skrivas in och betänk vad det skulle kosta för din familj varje dag som ni inte kan flytta in i ert nya hus.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 022 inlägg

hempularen

Moderator

Argumentet "vi håller alltid tiden" är ju ett präktigt självmål. Då kan det ju inte vara något problem för byggaeren att acceptera ett enormt vite.

4. F
    Medlem · Stockholms län · 679 inlägg

fredwel

Medlem

I mitt standardkontrakt med LB-hus fanns en klausul om att kontraktet ersätter alla tidigare överenskommelser. En sådan klausul är mycket vanlig i kontrakt.

Om det finns en sådan klausul så är säljarens utfästelse värdelös efter det att kontraktet undertecknats enligt min tolkning. Ni har ju i sådana fall skrivit på att det försäljaren just sagt inte längre gäller.

/fredrik

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Instämmer!
    Enda sättet att gardera sig om en inflyttningsdag är att få denna införd i avtalet samt att (som tidigare nämnts) det utgår ett betryggande vitesbelopp som dels täcker era omkostnader vid en försening samt sporrar entreprenören att färdigställa i tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.