6 650 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Letar ny och lättare portabel takstege
Hej alla,
Ny här på forumet.
Håller på att gå igenom mina takpannor, men min nuvarande takstege av rostigt järn (se bild) är en mardröm att flytta runt, och risken är stor att man förstör fler takpannor när man flyttar runt den. :-/
Finns den någon liknande, lättare (aluminium?) konstruktion på marknaden, ej fast monterad, men som "låser" fast i nocken, med något slags mothållsjärn? :

Stort tack på förhand för alla tips.
Ny här på forumet.
Håller på att gå igenom mina takpannor, men min nuvarande takstege av rostigt järn (se bild) är en mardröm att flytta runt, och risken är stor att man förstör fler takpannor när man flyttar runt den. :-/
Finns den någon liknande, lättare (aluminium?) konstruktion på marknaden, ej fast monterad, men som "låser" fast i nocken, med något slags mothållsjärn? :

Stort tack på förhand för alla tips.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
I och för sig.. :-?
Det kan kanske funka.
Skall se vad byggmarknaden har att erbjuda därtill. :
Det kan kanske funka.
Skall se vad byggmarknaden har att erbjuda därtill. :
Har själv ett väldigt brant tak. Jag använde mig av en kikare för att hitta sprickor i pannorna och sedan plockade jag bort pannorna som låg under den panna som skulle bytas. Sen fungerar bärläkten som en perfekt stege. I och försig tar det lite extra tid. Men man spar någon tusenlapp på att inte behöve en stege.
Jo det handlar väl till stor del hur stor respekt man har för höjder (läs höjdrädd). Att bara ta första steget från stegen mot väggen upp på läkt efter att ha flyttat tunga betongpannor 8 m upp i luften får mig att rysa. Just nu har vi en panna som kanat ner längst ut på kortsidan vilket gör att det känns ännu otryggare.
Tror en stege att gå ner på från nock iallafall hade känts tryggare.
Tror en stege att gå ner på från nock iallafall hade känts tryggare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden