Letar ny och lättare portabel takstege

5k läst  5 svar

1. FFrrEEddRRiiKK
    Medlem Nivå 4
    Hej alla,

Ny här på forumet. :)

Håller på att gå igenom mina takpannor, men min nuvarande takstege av rostigt järn (se bild) är en mardröm att flytta runt, och risken är stor att man förstör fler takpannor när man flyttar runt den. :-/

Finns den någon liknande, lättare (aluminium?) konstruktion på marknaden, ej fast monterad, men som "låser" fast i nocken, med något slags mothållsjärn? ::)

Stort tack på förhand för alla tips. :D

2. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: Letar ny och lättare portabel takstege

Kan du inte bara ta en vanlig aliminium stege och montera dit hakar längst upp.
    /CC

3. FFrrEEddRRiiKK
    Medlem Nivå 4

Re: Letar ny och lättare portabel takstege

I och för sig.. :-?

Det kan kanske funka. :D

Skall se vad byggmarknaden har att erbjuda därtill. ::)

4. F
    Medlem Nivå 2

Finns det verkligen ingen lös takstege att köpa numer

Jag har sökt efter en lös takstege som man kan använd för att rätta till enstaka pannor med på vårt branta och höga tak men trots ganska noga eftesökningar hittar jag inget. Finns det ingen som har köpt en lös takstege nyligen?!

5. S
    Medlem Nivå 1
    Har själv ett väldigt brant tak. Jag använde mig av en kikare för att hitta sprickor i pannorna och sedan plockade jag bort pannorna som låg under den panna som skulle bytas. Sen fungerar bärläkten som en perfekt stege. I och försig tar det lite extra tid. Men man spar någon tusenlapp på att inte behöve en stege.

6. F
    Medlem Nivå 2

Takpannor höjder

Jo det handlar väl till stor del hur stor respekt man har för höjder (läs höjdrädd). Att bara ta första steget från stegen mot väggen upp på läkt efter att ha flyttat tunga betongpannor 8 m upp i luften får mig att rysa. Just nu har vi en panna som kanat ner längst ut på kortsidan vilket gör att det känns ännu otryggare.
    Tror en stege att gå ner på från nock iallafall hade känts tryggare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: