Byggahus.se

Lera under isolerat källargolv?

1. B
    Medlem · 26 inlägg

Byggare_Jonas

Medlem
    Vet inte om frågan passar bäst i detta forum eller i "Grund och..."

I alla fall, jag håller på att inreda gillestuga och har bilat och fraktat bort det gamla källargolvet och tänkte nu gräva ytterligare 20cm för att få plats med isolering.

Underlaget under det gamla källargolvet är ca:15cm större singel (mellan 4-7cm diam) och under det är det lera.

Jag antar att det bästa vore att först frakta ut "singeln" gräva ur 20cm ur leran och sedan lägga tillbaka singeln för att få en dränerande effekt men det innebär också ett ganska stort jobb..
    Alternativ två är att gräva "uppifrån och ned", alltså gräva bort all singel och 5 cm ur leran..Är det klokt att lägga isoleringsskivorna direkt på leran?

/ Jonas

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 219 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Lera under isolerat källargolv?

Du ska ha ett kapilärbrytande skikt i botten. Använder du cellplast ("frigolit") som isolering blir det till att ha grus/makadam (eller vad det nu heter) som kapilärbrytare, 10-15cm gissar jag. Använde du Isodrän eller Pordränskivor fungerar dessa som kapilärbrytande skikt och du slipper gräva extra för detta.

3. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Menar du att det går att räkna in poro/iso drän som fullvärdig isolering ? Kan man använda en skiva isodrän på 10 cm + 10 cm frigolit el motsvarande och få samma isolerings värden som med 20 cm frigolit eller motsvarande ?

4. B
    Medlem · 26 inlägg

Byggare_Jonas

Medlem

Bra fråga, skulle jag också vilja ha svar på. Det skulle spara mig mycket jobb plus att planen är att gjuta in golvvärme så isolerförmågan är nog så viktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.