Byggahus.se

Lena lurades av kringresande hantverkare

1. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    +1 på den. Sverige är inte en lätt måltavla för att vi är med i EU, utan för att det Svenska samhället bara är jäkligt schysst och gött överlag. T.ex. blir man ytterst sällan beskjuten för att man råkar knalla in på fel tomt. När jag blev utsatt för personbedrägeri (lindrig kreditförfalskning i mitt namn) så blev jag varse hur detta är återspeglat i systemet - integritet my ass, allt är helt öppet. Ett samtal till Skatteverket så att jag får ut personnummer (om jag inte vet det redan), en beställning av förfalskat körkort, och sedan kan jag i princip göra vadfan som helst och därmed sabba livet för någon icke ont anande medborgare. Kreditbolag, posten, banker, myndigheter, m.m. har 0 intresse av att ta ansvar för att de prostituerar våra personuppgifter... men i grund och botten så är systemet uppbyggt kring att "Det är väl ingen som vill ha någon annans personuppgifter i onödan, så gör man ju inte.".

Ska det vara så? (Sverker 4 Prez).

/raljering slut

2. M
    Medlem · skåne · 525 inlägg

Manhunter

Medlem
    Jag röstade nej till eu och euro.

3. J
    Medlem · Östergötland · 461 inlägg

Johnsson 56

Medlem
    Just den varianten, att påstå att de har sett att taket behöver bytas och sedan begär förskottsbetalning, vet jag en som gick på redan 1972. Redan då tyckte vi: hur fan kunde de gå på det?

4. J
    Medlem · D · 1 146 inlägg

Jehu

Medlem
    Jag har en lite annan syn på saken. Jag är för EU och om de här problemen ska försvinna så måste det ske genom samarbete på internationell nivå. Sverige är en exportnation och har haft många fördelar av EUmedlemskap. Vad gäller euron så längtar jag inte tillbaka till drachma, schilling och peseta.
    Det visade sig att vi visst kunde stänga gränserna och införa IDkontroller, oavsett vad som tidigare påståtts om EU. På samma sätt kan vi förbjuda tiggeri och avsätta resurser för att bli av med asfaltläggarna och takfuskarna. Behövs knappast några lagändringar för det - det är upp till regering, riksdag att fatta rätt beslut och polis och skattemyndigheter att samarbeta.

• Laddar…
  5. J

Johnsson 56

Medlem
    På samma sätt kan vi förbjuda tiggeri och avsätta resurser för att bli av med asfaltläggarna och takfuskarna. Behövs knappast några lagändringar för det - det är upp till regering, riksdag att fatta rätt beslut och polis och skattemyndigheter att samarbeta.[/QUOTE]

Hur ska vi bli av med asfaltläggarna och takfuskarna? De har ju rätt att komma hit och det är varken förbjudet att erbjuda sina tjänster, avtala eller ta betalt för arbete. De ger sig ju på sådana som de vet inte orkar gå igenom en stämningsansökan.

6. E
    Medlem · Stockholm · 2 396 inlägg

Eld

Medlem
    De är ju helt vanliga bedragare. Men polisen hinner tyvärr inte med att utreda mer än en liten bråkdel av alla bedrägerier som anmäls. Är det EUs fel? Dessutom kan vi kasta ut arbetssökande från EU som inte fått jobb efter tre månader. Men eftersom vi inte håller reda på hur länge de varit här så görs det inte. Är det EUs fel? Vi kan också stifta lagar som gör det lättare att avhysa de som bosätter sig på annans mark utan tillstånd. Att vi inte gjort detta kan vi inte skylla på någon annan.

7. J

Johnsson 56

Medlem
    De som de ger sig på orkar inte med att göra en polisanmälan och det är tur det, för polisen gör ingenting när det gäller bedrägerier.Det beror inte på att de inte hinner med. De hånskrattar typ åt dem som blivit lurade. Jag har själv erfarenhet från det s.k. polisarbetet efter att ha anmält bedrägeri när jag blev av med byggställning för 120000 som jag hade hyrt ut till bedragare. Nästa gång det hände, gällde det en rullställning värd ca 40000, men då anmälde jag inte, för jag vet att det bara är jag som får lägga ner en massa arbete utan att få tillbaka ett öre.

8. E
    Medlem · Stockholm · 2 396 inlägg

Eld

Medlem
    På vilket sätt är det "tur" att de inte anmäler? Ett brott som inte anmäls är ju ett brott som aldrig inträffat och som man alltså definitivt inte behöver göra något åt. Det blir inte ens en siffra i statistiken.

Jag har läst att de som tidigare ägnade sig åt bankrån och värdetransportrån numera ägnar sig åt bedrägerier. Mycket lägre straff och oerhört mycket mindre risk för åtal och fällande dom. Det kommer både polis, lagstiftare och övrigt rättsväsende snart behöva ta tag i ordentligt.

9. J

Johnsson 56

Medlem
    Jag säger inte att det är tur för samhället, men för den 80-åriga tanten, som kanske inte orkar gå igenom en massa förhör etc. utan att få igen en enda krona, för det är så det fungerar. I mitt fall, så hade jag från dag ett personnr. på den som lurade mig. Han hade inga problem alls. Det blev till slut rättegång, efter att jag lagt ner massor med jobb att ta reda på var byggställningen tog vägen etc. Det visade sig att han gjort på exakt samma sätt hos 3 uthyrare till. Det första domaren sa var: förra gången du satt här var det för 34 st bedrägerier? Den gången fick han vilkorlig dom, den här gången skyddstillsyn. Kan ju tillägga att han givetvis blev skadeståndsskyldig till oss all, men det hade ju ingen betydelse, han var redan skyldig kronofogden 650000. Det var snarare vi som anklagade honom som blev ifrågasatta, bl. a. frågade de honom vad han tyckte att min ställning var värd, 30000 sa han, då skrev de in det som värde. Man tror inte sina ögon och som sagt, den som anmäler har ett helvete framför sig, medan förövaren tar det lugnt, för honom är detta vardagsmat

10. J
    Medlem · D · 1 146 inlägg

Jehu

Medlem
    Visst är det så, jag har också legat på för att få polis och åklagare att ta itu med grova bedrägerier, mordbränder med mera och kan bara konstatera att det är hopplöst. Fanns inget intresse annat än att lägga ner förundersökning "i brist på bevis" trots att jag hade presenterat mängder av trådar för dom att nysta i. Till exempel kontakta andra polisdistrikt så de kunde se omfattningen av brottsligheten. Det ville de inte.
    Och felet är inte EUs. Svensk polis, åklagare och myndigheter måste mycket mera aggressivt börja försvara landets medborgare, som betalar deras löner.

11. L
    Medlem · Halland · 5 345 inlägg

lordi

Medlem
    Det är inte i grund och botten EUs fel.
    Det finns en anledning till att tiggare och kringresande "hantverkare" och andra kriminella kommer hit. Det är pga att det är lätt att sko sig på svensken i allmänhet. Sverige har ett rättssystem som är slapphänt mot kriminella. Många svenskar är naiva och tror alltid gott om folk, fast de inte borde.
    Sen får man inte opponera sig mot kriminella från andra länder, för då anses man vara rasist i PK-sverige.
    Själv är jag född i Sverige men med utländska föräldrar, så jag har rest ganska mycket i Europa, så jag har lite perspektiv på saker och ting.
    Sverige är ett av världens bästa länder att bo och växa upp i. Hoppas politikerna inser att något måste göras för att det skall förbli så

12. S
    Medlem · Stockholm · 1 943 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Hoppas inte för mycket. Även om vissa politiker inser att något är fel så saknas handlingskraft och samarbete för att uträtta något. Det går inte heller att säga vad som helst, det får inte skava alltför mycket mot den politiska sanningen/idealbilden.

13. J

Johnsson 56

Medlem
    I mitt fall och säkert många andras, så var det inte" kriminella från andra länder", det var helt och hållet svenskar som låg bakom. Det finns en anledning till att Sverige är ett av världens bästa länder att bo i. Skulle vi haft det som det land dina föräldrar kommer från, så skulle vi troligen inte varit det.

Redigerat 12 jun 2016 01:01
  14. L
    Medlem · Halland · 5 345 inlägg

lordi

Medlem
    Ok. Jag vet att det även finns ohederliga svenskar som kommer undan allt för lindrigt. Vad jag menar är att det är så att det är för lätt att komma undan med småbrott och lurendrejeri. Men den andra delen av ditt inlägg förstår jag inte riktigt.
    Jag vet att Sverige är ett bra land att bo i, men jag är inte säker på att kommande generationer kommer att tycka det. Du vet inte varifrån mina föräldrar kommer ifrån, men det är från två olika länder som båda har en befolkning som är starkt nationalistiska. I Sverige vågar man snart inte hissa en flagga på nationaldagen utan att riskera att bli kallad rasist.
    Jag är säker på att jag skulle ha haft ett bra liv i något av mina föräldrars hemländer, men jag är glad att vara född och fått växa upp i Sverige.

Redigerat 12 jun 2016 02:06
  15. E
    Medlem · Västra Götaland · 281 inlägg

Enolf

Medlem
    Nej. "Vi" har inte blivit grundlurade. Blanda inte in mig i det här! Jag och många andra röstade nej. DU har blivit grundlurad! Och tydligen tog det lång tid innan du fattade det.

Kan inte skydda oss? Var det därför du röstade ja??? Bra där...

Tragiskt när de som förstört Sverige försöker skylla på någon annan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.