Byggahus.se

Lena lurades av kringresande hantverkare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 607 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. K
    Medlem · Munkedal · 623 inlägg

Kalle B

Medlem
    Otroligt att folk aldrig lär sig, oavsett hur många gånger det skrivs i tidningarna om sånt här

3. M
    Medlem · Halland · 1 732 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Ja jag blir lika förvånad varje gång

4. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

thomas33

Renoverare
    Hur kan man ens komma på tanken att köpa en tjänst av hantverkare som knackar oombedd på ens dörr?

5. G
    Medlem · Västergötland · 300 inlägg

Gudahov

Medlem
    Vi får gå ur EU helt enkelt. Vårt folk är inte vana vid att så många luras så mycket. Jag röstade "Ja" till EU, men vi har blivit grundlurade och Sverige har i praktiken förstörts p.g.a. detta.

6. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag har slutat tycka synd om dessa som luras av kringresande hantverkare. Det är inte första gången de är ute å lurar folk... Det har pågått i flera år samt skrivits om det i de flesta tidningar, så idag borde ingen bli lurad längre. Å blir de lurade så tycker jag inte synd om dessa... Tyvärr...

7. M
    Medlem · Halland · 1 732 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Hade varit väldigt spännande om det blir Brexit. Då spekuleras det om att det kanske blir Svexit också. Jag röstade också ja, och nej till Euron. Idag ångrar jag att jag röstade ja. Kriminaliteten är ju absurd idag jämfört med innan. Ligor från Öst kör stöldturneer i landet och kan sedan rulla ut med lastbilar fyllda till bredden med stöldgods. Den "fria rörligheten inom EU" tycker jag verkar vara mest nackdel för oss i Sverige. Tiggare utanför varenda mataffär, irländare som åker runt och hotar folk och och gör jobb i trädgårdar som dom dom sedan tippar av på närmsta p-ficka. Nä man skulle genomfört Nordek som diskuterades på 70-talet. Ett slags EU med enbart dom nordiska länderna.

8. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 165 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Håller med övriga, detta har det skrivits så mycket om att man får fan skylla sig själv. Samma med dom som tycker att det låter rimligt att Microsoft ringer på knackig engelska och talar om att datorn och bankdosan är kapad och behöver diverse kortkoder....:banghead:

9. K
    Medlem · Munkedal · 623 inlägg

Kalle B

Medlem
    Men de flesta kanske har lärt sig och det är därför de ger sig på 80-åriga tanter nu, som har svårt att freda sig

10. J
    Medlem · D · 1 146 inlägg

Jehu

Medlem
    Sverige måste oavsett EUmedlemskap klara av att skydda medborgarna mot skojare.
    Enkelt vore att förfölja dom där de slår läger och omedelbart se till att de blir avhysta, oavsett var i landet de försöker. Det skulle effektivt få problemet att försvinna.
    UG eller KF borde göra reportage om de resande irländarna. De lever i ett medeltida system där de som står lägst i hierarkin jobbar som slavar utan egna pengar eller rättigheter, i en total misär. I toppen finns maffiabossar som styr det hela med hot och våld.
    Ingen ska stödja den verksamheten, lika lite som vi ska uppmuntra romerna att etablera sig här.
    I Tyskland, Polen etc ser man inga tiggande romer, de är bättre än vi är på att skydda sig, alltså söker sig problemen hit.
    Statistiken över åldringsrån i Sverige är inte offentlig, vore den det skulle inga romer från Bulgarien eller Rumänien längre få komma hit. Inte EUs uppgift att skydda oss - det är vår regering och riksdag som ska göra det.

11. T
    Medlem · Sö · 2 534 inlägg

TheGame

Medlem
    Man blir bara förbannad när man läser sånt här.
    Det går att stoppa, det är egentligen inte EUs fel.
    Det är resultatet av dom som styr i vårat land och deras nedrustning av polis osv så det finns inga resurser att lägga på sånt här.
    Sen alla sverigefientliga som hetsar och gapar om främlingsfientlighet så fort nån klagar.

12. G
    Medlem · Västergötland · 300 inlägg

Gudahov

Medlem
    Nä, EU KAN INTE skydda oss. Genom Schengenavtalet och att allt fler länder anslutits till EU, så är det ju fritt fram att ta sig till Sverige och bete sig lite hursomhelst. Detta är ju en av grundidéerna med EU - så varför skulle EU "skydda oss"?

I och med vårt medlemskap i EU så har vi i praktiken inga gränser längre och vare sig det är asfaltsskojare, tiggare, stöldligor eller annat, så finns det inte så mycket som kan göras. I alla fall är det mycket svårare.

Det är ju myndigheternas uppgift att genomföra vad riksdag och regering har bestämt. Det är t.ex. inte lagligt att slå sina barn i Sverige. Men åk ut till ett barnsjukhus och se hur barn som har misshandlats av sina föräldrar har fått sina sår omplåstrade och sedan skickas hem igen. Det finns inte tillräckligt med fosterfamiljer, vårdhem osv för dessa barn. Det är dels en ekonomisk kostnad och dels en fråga om att ingen vill/vågar ta hand om de här barnen - man riskerar att få hela släkter efter sig. En socialsekreterare som beslutade om att frånta vårdnaden fick ju sin bil uppbränd, mordhotad och hela socialkontoret halvt nedbränt. Vad skall riksdag och regering göra åt det? Myndigheterna? EU?

Samma med asfaltsskojarna. Vår medlemskap i EU kräver att vi släpper in dem i landet och låter dem arbeta. Ingen är skyldig förrän de är dömda. Men domstolar och rättsvårdande myndigheter har upp över öronen med arbete. Idag är det i stort sett helt säkert att ägna sig åt småbedrägerier (utom mot stat eller kommun) - även när det finns bevis läggs utredningarna ned. Jag var i nära kontakt med ett ärende där en person med känt namn, bankkonto och 15-20 polisanmälningar om bedrägerier i storleken 1-10.000:- per styck inte ens blev delgiven misstanke. Prata med utredande poliser - dessa utredningar ligger längst ned i högen. Överst ligger mord, våldtäkter och grov misshandel. En asfaltskojare och byggskojare har knappt något att frukta.

Det svenska folket har på långa vägar inte begripit att det är ett annat läge nu. Vi är oerhört godtrogna; och det är antagligen en faktor som var viktig för att utveckla Sverige från vildmark till industriland där folk bodde glest - vi var tvungna att lita på varandra och att hjälpas åt. Något annat dög inte. Att det finns människor som i grunden inte är som de flesta svenskar var för 50 år sedan har 70-80% av oss svenskar inte begripit ännu.

• Laddar…
  13. D
    Medlem · Österbotten · 3 941 inlägg

DennisCA

Medlem
    Ja till brexit (även om vi inte själva åker är england ett hemskt land vi borde bli av med), gärna även fixit och svexit och alla andra sorters *xits också!

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Österbotten · 3 941 inlägg

DennisCA

Medlem
    Definitivt något vi borde börja kolla på igen! EUs saga börjar kännas all....

15. S
    Medlem · Västerbotten · 889 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Nu vet jag inte hur de skadar byggnader, som det står i artikeln, men är man gammal så kan även minsta problem bli ett stort mentalt problem, framförallt om man är ensamstående. Om de klättrar upp på taket och sabbar det på något sätt och sedan knackar på och säger att taket är skadat och måste akutlagas samtidigt som de händelsevis är experter på tak så lär både en och annan få ångest och svara "ja", särskilt under högsäsong då hederliga hantverkare är omöjliga att få tag på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.