Hej!
Jag är väldigt sugen på att fixa ett lektorn till barnen (3 & 5). Grejen är jag är rätt händig av mig men ganska svag, min man är inte särskilt händig av sig men starkKommer vi kunna bygga upp ett lektorn av märke Jungle Gym själva?
Blir det rakt och fint och säkert, om två ovana "amatörsnickare" ska göra det?
Sedan tänker jag på förankringen i marken. Övertänker det kanske nu men i manualen man kan se på webben står det att man, när hela lektornet är färdigt, gräver hål under två diagonala hörnstolpar, skruvar fast ett slags plintjärn, gjuter och stänger hålet. Vi har en del sten på tomten och jag vill nog veta innan om det ens kommer gå att gräva hål just där hörnstolparna kommer stå.
Kan man testgräva först och sedan bygga upp tornet medan det står på hål under två hörn så att säga, eller försvagar det konstruktionen på något sätt? Tornet verkar också för tungt för att kunna flytta det när det är klart?
Och på engelska på Jungle gyms hemsida står det att man bara ska skruva ned ankaren i marken, utan att gjuta. Är det ett alternativ eller blir det inte stabilt?
Jättetacksam för era erfarenheter!
501 läst · 2 svar
501 läst
2 svar
Lektorn Jungle Gym. Hur svårt? Förankring?
-
Medlem · 20 inlägg 19 mar 21:40
-
Medlem · 20 inlägg 19 mar 21:4419 mar 21:44 #2
https://www.bauhaus.se/media/pdf/7553149A.pdf -
19 mar 21:49 #3
Jag satte ihop ett liknande själv för ett år sen. Tog väl ca 2 timmar och det va inget moment som va speciellt tungt.
Jag har inte förankrat det i marken alls och ser ingen risk med det. Det är så tungt att det står stabilt ändå.