881 läst · 5 svar
881 läst
5 svar
legionella i värmeåtervinning?
Tänkte (mest för skojjskull) återvinna lite varmvatten från dushvattnet. Har massa prylar så det kommer gå att lösa utan någon direkt kostnad och jag är väl medveten om hur värmeutbyte funkar etc...
Frågan är dock om det finns någon risk för legionella? man ska ju låta varmvatten vara varmvatten och kallvatten kallvatten fram till tappvattenstället enligt boverkets byggregler... Här blir det ju en perfekt legionellamiljö i ledningen till badrummet efter värmeväxlaren. Förvisso spolas den kontinuerligt men vill ändå vara 100. Det är ju just i dushen som man kan bli smittad OM det finns legionella ....
Min giss är att det är lungt eftersom det ständigt står avsvalnat varmvatten i ledningar utan problem...är ju lite samma sak detta...
Frågan är dock om det finns någon risk för legionella? man ska ju låta varmvatten vara varmvatten och kallvatten kallvatten fram till tappvattenstället enligt boverkets byggregler... Här blir det ju en perfekt legionellamiljö i ledningen till badrummet efter värmeväxlaren. Förvisso spolas den kontinuerligt men vill ändå vara 100. Det är ju just i dushen som man kan bli smittad OM det finns legionella ....
Min giss är att det är lungt eftersom det ständigt står avsvalnat varmvatten i ledningar utan problem...är ju lite samma sak detta...
Jag har en plattvärmeväxlare tänkte via ett filter leda av dushvatten till denna och mata kallvattnet via denna. (blir det stopp eller rinner för långsamt går avloppsvattnet bara vidare så det har jag tänkt på. )
"Legionellarisken" är alltså i plattvärmeväxlaren och ledningen efter denna men den kommer ju användas dagligen.
Efter semestern på sommaren kommer man hem till vattenledningar som har stått i 22-25degC i veckor och jag har aldrig hört något om detta så jag kanske nojjar mig.
"Legionellarisken" är alltså i plattvärmeväxlaren och ledningen efter denna men den kommer ju användas dagligen.
Efter semestern på sommaren kommer man hem till vattenledningar som har stått i 22-25degC i veckor och jag har aldrig hört något om detta så jag kanske nojjar mig.
Jag tror inte det kommer funka med plattvvx. Den kommer sätta igen sig. Någon form av tubväxlare bör användas. Finns några kommersiella återvinningssystem för duschåtervinning med plattvvx? De jag sett har inte haft plattvvx.
För industriella applikationer finns speciella plattvvx med större avstånd mellan plattor med mera för att kunna köra ett smutsigare vatten, men har aldrig sett det på små plattvvx.
För industriella applikationer finns speciella plattvvx med större avstånd mellan plattor med mera för att kunna köra ett smutsigare vatten, men har aldrig sett det på små plattvvx.
Blir det inte svårt att få tillräckligt flöde genom växlaren också med bara självfall? Känns spontant som att det mesta vattnet kommer "spilla över" i det bräddavlopp det lät som att du fixat?
Men kör på och publicera resultaten. Enda sättet att veta säkert är att testa!
Men kör på och publicera resultaten. Enda sättet att veta säkert är att testa!
Liknande trådar
-
Ventilation med värmeåtervinning passar i 125mm rör?
Ventilation -
Legionellakörning Nibe Fighter 1115
Värmepumpar -
Starta ackumulatortank, risk för Legionellabakterier?
Värme allmänt -
Handdukstork, legionellarisk
Vatten & Avlopp -
Genomströmningsvärmare i varmvattencirkulation mot legionella?
Värme allmänt