Jag bryter ut en diskussion som vi höll på att ramla in på i en annan tråd genom att starta den här istället. Saken gällde för låg temperatur på varmvattnet och risken för Legionella.

Jag söker exempel på legionellafall i en vanlig enfamiljsvilla på grund av detta. Jag har hållit ögonen öppna i åratal efter detta. Det pratas en del om det, visst, man höjer tempen någon gång i veckan och så vidare på värmepumpar för att undvika det, men hur relevant är detta egentligen? De fall man ramlar på är ju typ sjukhus och vårdhem där det görs ombyggnader och stammar pluggas men finns kvar och där det blir en bra miljö för tillväxt.

I vårt fall så har vi väl framledningstemperatur från typ iskallt till kokpunkten om vi ser det över året. Orolig? Absolut noll. Den längsta ledningen från acktanken är nog runt 5-6 meter till kran. Ingen Legionella har någon chans där anser jag.
Jag är uppvuxen likadant, i ett vedeldat hus (kombipanna utan acktank på den tiden) med tjocka långa ledningar från panna till kran. Och jag är ju långt ifrån ensam med denna erfarenhet. Så hit me! Jag vill ha konkreta exempel på legionellafall där det gäller enfamiljshus. Jag säger att det inte finns, jag vill bara ha hjälp att hitta dessa exempel.

(För formens skull får jag väl reservera mig för fall där familjen kommit hem efter 4 månader i Thailand. Då fattar även jag att det kan uppstå.)

Guzzi Guzzi skrev:
Jag bryter ut en diskussion som vi höll på att ramla in på i en annan tråd genom att starta den här istället. Saken gällde för låg temperatur på varmvattnet och risken för Legionella.

Jag söker exempel på legionellafall i en vanlig enfamiljsvilla på grund av detta. Jag har hållit ögonen öppna i åratal efter detta. Det pratas en del om det, visst, man höjer tempen någon gång i veckan och så vidare på värmepumpar för att undvika det, men hur relevant är detta egentligen? De fall man ramlar på är ju typ sjukhus och vårdhem där det görs ombyggnader och stammar pluggas men finns kvar och där det blir en bra miljö för tillväxt.

I vårt fall så har vi väl framledningstemperatur från typ iskallt till kokpunkten om vi ser det över året. Orolig? Absolut noll. Den längsta ledningen från acktanken är nog runt 5-6 meter till kran. Ingen Legionella har någon chans där anser jag.
Jag är uppvuxen likadant, i ett vedeldat hus (kombipanna utan acktank på den tiden) med tjocka långa ledningar från panna till kran. Och jag är ju långt ifrån ensam med denna erfarenhet. Så hit me! Jag vill ha konkreta exempel på legionellafall där det gäller enfamiljshus. Jag säger att det inte finns, jag vill bara ha hjälp att hitta dessa exempel.

(För formens skull får jag väl reservera mig för fall där familjen kommit hem efter 4 månader i Thailand. Då fattar även jag att det kan uppstå.)
Jo det är nog ett stort mörkertal för villor och Legionella,

Boverket har en bra sida om just Legionella.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/om-legionella/

BirgitS
Under de senaste 10 åren så har antalet som har blivit smittade i Sverige varierat mellan 85 och 177 per år, så det är ju en mycket liten del av alla fall man hör talas om. Skåne är kraftigt överrepresenterat de senaste 5 åren.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/?tab=tab-region&year[]=&scope[]=domestic

Det jag menar är alltså att de fallen man hör talas om i flerfamiljshus, vårdboenden etc. är en mycket liten del av det totala antalet. Man kan ju tänka sig att de villaägare som blir sjuka inte är intresserad av att det skrivs i media om det eftersom de inte kan skylla på någon annan. Samt att det för media är intressantare när många insjuknar samtidigt av en enda källa än när det gäller en enstaka person.

Förutom att smittas i en bostad förekommer det även smittspridning på arbetsplatser.
Det har förekommit fall som har blivit smittade i fritidshus enligt: https://www.folkhalsomyndigheten.se...forekomst-i-miljon-och-olika-vattensystem.pdf

"Vid ett utbrott i Skåne 1994 insjuknade fyra personer i ett radhusområde i utkanten
av Malmö. En person avled. Samma typ av legionellabakterie, L. pneumophila
sg 1, kunde påvisas hos denna person och i varmvattnet för 92 radhus som byggts
1979. Ett större reparationsarbete på varmvattenledningarna hade skett strax innan
och i närheten där tre av fallen bodde. Utgående vatten låg på 58 °C och i alla
tappställen utom i ett kontrollhus var temperaturen över 50 °C. "

"Två personer smittades i en privat bubbelpool utomhus 2004. "

"Ett ovanligare fall av legionärssjuka som är kopplat till en vanlig bassäng, en privat
utomhuspool, inträffade 2008. Ett litet barn på knappt 2 år besökte sina farföräldrar
och ramlade i poolen. "

"Vid en smittspårning påvisades legionella både i hemmet och på sjukhuset där
patienten varit under inkubationstiden. Patientens legionellatyp L. pneumophila
sg 3, ST68 påvisades i duschvattnet på båda ställena. "

https://www.folkhalsomyndigheten.se...pitel-utbrott-och-intressanta-fall-160504.pdf

Claes Sörmland
Troligen har vi stor exponering för legionella mest hela tiden när vi kommer i kontakt med vatten och fuktiga miljöer i vår vardag. Det är mer en fråga om sannolikheter om en infektion med allvarliga symptom manifesterar sig. Inte så bra om hela befolkningen regelbundet duschar i vatten med högre halter av legionellabakterier jämfört med att vi försöker hålla kallvattenledningarna kalla och varmvattenledningarna varma så att legionellan inte växer till där lika mycket.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen har vi stor exponering för legionella mest hela tiden när vi kommer i kontakt med vatten och fuktiga miljöer i vår vardag. Det är mer en fråga om sannolikheter om en infektion med allvarliga symptom manifesterar sig. Inte så bra om hela befolkningen regelbundet duschar i vatten med högre halter av legionellabakterier jämfört med att vi försöker hålla kallvattenledningarna kalla och varmvattenledningarna varma så att legionellan inte växer till där lika mycket.
I något av dokumenten från FHM som jag ögnade igenom innan jag skrev förra inlägget så stod det något om ett utbrott på ett sjukhus där man hade undersökt personalen och det var kanske 30 % som hade antikroppar mot legionella-bakterien.

Som med många andra infektioner så ökar risken för att bli sjuk ju äldre man är, män har en högre risk än kvinnor, och att ha andra sjukdomar ökar också risken.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Satsuki
Legionella kan också orsaka endast feber, har för mig att det då kallas Pontiac-feber. Få individer skulle reagera på att man får feber några dagar.

Fö blir inte/sällan personer med normalt immunförsvar sjuka i legionella. Det är mest äldre och immunsuprimerade som blir sjuka på riktigt…

Ang legionella har jag faktiskt provtagit en patient på akuten och fått konstaterat legionella. När vi kontaktade boendet för att informera vi vi till svar att de visste redan det. Obehagligt att skicka personer m feber och luftvägssymtom till akuten från ett boende m känd legionella och inte påtala detta för oss….

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vår jordvärmepump från 1984 har då ingen funktion för legionellakörning. Gått bra ändå.

Den kanske ger tillräcklig värme av hetgasen att det inte är ett problem i praktiken?

legionella upptäcktes 1976 och första kända fallet i Sverige var 1979 så jag kan tänka mig att problemet inte var i den kollektiva medvetandet förrän rätt många år senare och man började med periodisk högtemperaturkörning med oftast tillskott via elelement.

sedan brukar det inte vara ett problem i beredare med ganska stor omsättning av vatten dagligen, utan det är när det står långa tider med lång omsättning gentemot volymen som risken ökar.

---

Det är duschen som ger största risken då det bildas fina partiklar och ånga med dessa bakterier i sig som man kan dra ned i lungorna med andningen och är immunförsvaret försvagat eller påfrestad i övrigt som tex. av rökning så kan det bli problem.

Risken är betydligt mindre med legionellasmittat vatten från kran och man dricker detta, även om luftinblandningsmunstycket som sitter på dagens alla kranar kan öka risken lite då det kan bilda små partiklar av vatten med bakterierna i sig när bubblet/skummet spricker upp i bägaren under upphällningen och man är snabb med att dricka ur glaset strax efter påfyllnaden och andas in lite av det.

Har man duschmunstycke vid diskho och använder den vid tex. handdiskning och avsköljning så är det också en ökad risk

Jag menade naturligtvis "Jag säger inte att det inte finns, jag vill bara ha hjälp att hitta dessa exempel" i trådstarten.

Tolkar jag det rätt så hänvisas man till mörkertal när det gäller vanliga enfamiljshus? Ingen som har hört om "syrrans grannes kusin" eller liknande? Enda legionellafallet jag alls hört talas om är en kollegas granne som blev sjuk. Men samma där, det var ett flerfamiljshus + för låg temperatur på vattnet i hela systemet + hen varit på semester och kommer hem och ställer sig i duschen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.