Hej!
Renoverar trappan och har tagit bort ledstången. Det var en vanlig överliggare, fäst med nån klumpig hemma-trä-konstruktion. (Dåligt men bild 1 ) När jag fick bort allt så finns det kvar ett ledstångsfäste (vad det ser ut som). En cylinder som sitter som berget. Jag bifogar foton på cylindern. Den är gängad inuti och det satt en stor skruv i de gängorna som enkelt gick att få ut.

Nu till problemet: cylindern vägrar rubba sig. Går alltså inte skruva loss med handkraft eller diverse verktyg. Som syns på bild 2 är det en jättebred skåra längst in, inte heller den rubbar sig med en skruvmejsel, då har den starkaste i familjen försökt.

Vad ÄR detta, jag trodde det var ett skruvstift, men rubbar sig inte en millimeter när vi försöker med skruvmejsel i stora skåran. Hur ska jag få bort fästet? Det sitter för långt ner för att använda till en vanlig rund ledstång. Nån som har nån idé?

En tom trappa utan ledstång med synliga skruvhål där ledstången tagits bort, och en flaska står på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängat ledstångsfäste i vägg med stor skruv borttagen, synlig bred skåra inuti.
Skapa konto
Gängad metallcylinder som fäste för en ledstång, fast i en vägg med synliga skador efter borttagning.
Skapa konto
Gängad cylinder som ett ledstångsfäste fast i en vägg med synliga skador runt fästet där ledstången tagits bort.
Skapa konto

Sitter det inte en liten stoppskruv längst in i rörets sida?

Nej, ingen stoppskruv, röret är helt blankt överallt.

Då återstår bara mer våld!
Prova med en rörtång så lossnar det garanterat. Alternativt slående skruvdragare med största passande spårbits.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Utförandet får mig ändå att tro att den invändigt gängade hylsan och den skruv som den sitter i är två olika delar. Pröva att lägga kraften på den inre skruven. En tunn mejselliknande pryl som passar i skruvens skåra och en skiftnyckel med långt skaft om denna?

Ok, jag testar med rörtång imorrn, hoppas. Funderade på om det kunde vara nån form av expanderskruv isatt, som inte alls går att få loss?

Testade rörtång nu men den rubbar sig inte. Jo, jag tror också att hylsan är påskruvad på nåt sätt. Men det skumma är ju att skåran längst in är så satans bred, alltså inte gjord för en vanlig mejsel. Man får liksom tag, men det är nästan så mejseln går av utan att något händer.

Även jag tror liksom justusandersson ovan att den kan vara tvådelad. Dvs att det är spårskruven som håller den utvändiga hylsan.
Om du provar med rörtång i morgon så blir det självmarkerande....
Oavsett så lär skruven ha mindre friktion och släppa lättare om du lyckas rucka lite på hylsan.
Är det en sammansatt skruvhylsa så släpper den med mer våld.

tommib
Om den nu ska väck kan du ta en torx eller hexbit som är lite för stor och slå in i yttre delen med slägga. Använd därefter knackande skruvdragare så kommer den lossna. Vi körde den taktiken på bandbult (Strf 90) som satt sig (men med hylsa). Detta kommer dock inte fungera om konstruktionen är tvådelad (hylsa + skruv). I så fall är det bättre med en redig skruvmejsel och skiftnyckel. Konstigt dock att den inte rör sig alls om du vrider med rörtång. En delad konstruktion borde börja rotera för så överjävligt kan den väl inte sitta?

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
K Korvfru skrev:
Testade rörtång nu men den rubbar sig inte. Jo, jag tror också att hylsan är påskruvad på nåt sätt. Men det skumma är ju att skåran längst in är så satans bred, alltså inte gjord för en vanlig mejsel. Man får liksom tag, men det är nästan så mejseln går av utan att något händer.
Ta i mer eller använd större tång!

Alla typer av expander som inte går att få ut har mutter som låsning.
Sista alternativet är att såga av och spackla, det vill du inte så ta i mer!

Det värsta som kan hända är att du måste såga och spackla.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Hur lossade du de andra fästena?

Ok, tusen tack för alla tips. Grannen kom bort med en skitstor rörtång. och HYLSAN lossnade!! Nu kan jag säkert hitta nåt uppåtböjt typ av beslag, där den utstickande kvarvarande skruven kan tryckas in. Åh vad jag är glad. Detta forumet är bäst! <3

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag ställer mig i skaran som tror den är tvådelad. Hylsa på en skruv.

Sitter det som berget och inget biter finns det ju tigersåg!

Bara laga igen hålet som bladet lämnar efter sig och montera det nya räcket ovanför på mer lämplig höjd om nu detta är för lågt.

• Gilla
Korvfru
  • Laddar…
L
Något liknande har jag till min handledare
Det är nog en franskt skruvmodell in i väggen med kanske någon form av lim på
Sedan är det en rörhylsa som är pågängad som handledaren fästes med en bult
Såg nu att det ordnat sig
GRATTIS :)

Krilleman
Ah hylsan loss, Jippi! :rofl:

Men var inte fästet för lågt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.