Byggahus.se

Ledlist genom kakel, hur göra gemonföring?

1. C
    Medlem · 25 inlägg

ColonelKurtz

Medlem
    Vi har för avsikt att sätta en ledlist längs badrumsväggen, uppe mot taket. Den ska då även gå in i duschutrymmet, genom en uppreglad, kaklad vägg som avskiljer duschutrymmet från övriga badrummet. Vi har förberett med ett rör genom denna vägg, men hur tillser man att det sluter tätt runt ledlisten? Vi vill ju inte ha in fukt på insidan av den uppreglade väggen.

Problemet som jag ser det är ju att den fuktiga luften i duschen söker sig till det hål där ledlisten går in (om detta inte kan/ska tätas på något sätt). I bästa fall kommer den då gå ut på andra sidan, i sämsta fall gå in i träet i den uppreglade väggen.

- ska man täta runt ledlisten efter det att den kommit genom kaklet? Kan man verkligen täta runt själva listen?
    - eller kan listen ”löpa fritt” i röret, så länge det är tätt mellan rör och övrig vägg?

Hoppas ni förstår. Hur skulle ni göra?

Tacksam för svar!

2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 406 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Eftersom det inte ens är krav på tätskikt ända upp i takvinkeln så ser jag inte det som ett problem för godkännande.
    Är det för din egen trygghets skull så improvisera och spruta dit lite mjukfog som tätning men jag ser inte det som något värdsligt problem som kan skada badrummet på din livstid. ;)

• Laddar…
  3. C
    Medlem · 25 inlägg

ColonelKurtz

Medlem
    Tack för ditt svar Paul! Var menar du att man ska spruta mjukfog? I själva röret efter man dragit igenom ledlisten (före kakling)? Eller vid ledlisten när den kommer ut genom kaklet (och inget i själva röret, efter kakling)?

Med vänlig hälsning, Henrik

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 406 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Inget i själva röret utan snarare runt det som skydd.
    Ledlisten vill man ju kanske kunna byta lite lätt.

5. C
    Medlem · 25 inlägg

ColonelKurtz

Medlem
    Tänker också samma gällande ledlisten, den kan ju behöva bytas. Så för att sammanfatta: Täta med mjukfog runt själva röret innan kakling. Därefter göra hål i kaklet föra att kunna föra genom listen och slutligen kakla. Låter rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.