Hej!
Har i dagsläget ett 2v. trähus som har frånluftsventilation med en alliancefläkt på taket. Som de flesta vet, så brukar det bli rätt så rejält mycket varmare på övervåningen än botten, naturligt med stigande varmluft. Dock märker vi att värmen stannar kvar alldeles för länge och medför en väldigt hög temp. om kvällarna.
Min plan som jag vill kolla om den är genomförbar skulle vara att:
Öppna upp i taket på de sovrum och allrum som finns på övervåningen.
Dra vent-rör och koppla samman dessa på vinden.
Koppla på en kanalfläkt som kan skapa ett sug och ta med sig varmluften ut genom rör på vinden och blåsa ut.
Vad tror ni? Min tanke skulle då vara att till-luftventilationen tar in mer sval luft utifrån och på så sätt kyler övervåningen något. I dagsläget står takfläktar och snurrar om nätterna, inte effektivt alls!
Hittar mest trådar om fläktar som förflyttar värmen till andra rum, inte transporterar bort värmen.
Tack för hjälpen!
Har i dagsläget ett 2v. trähus som har frånluftsventilation med en alliancefläkt på taket. Som de flesta vet, så brukar det bli rätt så rejält mycket varmare på övervåningen än botten, naturligt med stigande varmluft. Dock märker vi att värmen stannar kvar alldeles för länge och medför en väldigt hög temp. om kvällarna.
Min plan som jag vill kolla om den är genomförbar skulle vara att:
Öppna upp i taket på de sovrum och allrum som finns på övervåningen.
Dra vent-rör och koppla samman dessa på vinden.
Koppla på en kanalfläkt som kan skapa ett sug och ta med sig varmluften ut genom rör på vinden och blåsa ut.
Vad tror ni? Min tanke skulle då vara att till-luftventilationen tar in mer sval luft utifrån och på så sätt kyler övervåningen något. I dagsläget står takfläktar och snurrar om nätterna, inte effektivt alls!
Hittar mest trådar om fläktar som förflyttar värmen till andra rum, inte transporterar bort värmen.
Tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jonatan79 skrev:
Jag har en ventil i varje sovrum och en i allrummet. De är placerade 10cm från taket.
Modellen är denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken var att borra hål i taken i varje rum och gå upp med vent.rör upp på vinden till en kanalfläkt.
Ok, för lite kyld, mindre kall luft som kommer in. Kanske hjälper din åtgärd, kanske inte. Läge att prata med någon yrkesman tycker jag. Ett alternativ är att sätt in mekanisk tilluft istället och sätta igen väggventilerna. Då kan du styra inflödet bättre.
Tilluft installeras oftast i tak eller högt på vägg och alltid i sovrummen, ev v-rum.
Aggregat kan monteras på vind eller tex tvättstuga/källare. Läs på mer om s.k FT och FTX-ventilation så du är med på banan, lycka till.
Aggregat kan monteras på vind eller tex tvättstuga/källare. Läs på mer om s.k FT och FTX-ventilation så du är med på banan, lycka till.
Jag brukar öppna källardörren och takfönstret på kvällen.
Blir ett tvärdrag där varm luft ventileras ut 👍
Edit
För att undvika onödiga merkostnader om man inte har källare eller vill bygga någon
Öppna nedersta och översta dörr/ fönster
Man behöver inte vädra speciellt länge
Blir ett tvärdrag där varm luft ventileras ut 👍
Edit
För att undvika onödiga merkostnader om man inte har källare eller vill bygga någon
Öppna nedersta och översta dörr/ fönster
Man behöver inte vädra speciellt länge
Redigerat:
Vädra så mycket som möjligt på kvällar och nätter. Skorstenseffekten som D09 tar upp är riktigt effektiv.
Sen gäller det att stänga fönster och dörrar på dagarna för att hålla värmen ute när det är som varmast.
Markiser till de fönster med mycket sol gör enorm skillnad
Sen gäller det att stänga fönster och dörrar på dagarna för att hålla värmen ute när det är som varmast.
Markiser till de fönster med mycket sol gör enorm skillnad
Håller med. Gäller att stänga ute värmen under dagen med.Jonan skrev:
Jag har relativt mycket stora fönster så jag drar för dom när jag inte är hemma för att undvika växthuseffekten
Har man god ekonomi kan man alltid slänga in en luft luft och köra kyla.. Hade det förr.. Riktigt grymt när det är som varmast.
Ja, som sagt, börja med att prova med "vanlig" ventilation. Öppna dörr/fönster på botten resp övervåningen. OBS att du kan behöva öppna ett fönster i varje rum på övervåningen för att få drag igenom alla rummen där uppe. När det är varmt kör vi med öppet fönster i sovrummet hela natten.
Det är ett väldigt vanligt misstag att när folk ska vädra ut värmen öppnar de "överallt". Då får man nästan inget luftflöde alls.
Det gäller att öppna upp i två ändar av huset, uppe och nere ger såklart bäst effekt då den varma luften stiger, har man bara en våning så gäller det att öppna på två motsatta sidor (dock hjälper det inte så mycket om det är helt vindstilla).
Men att försöka hålla värmen ute från början är oftast betydligt mer verkningsfullt.
Det gäller att öppna upp i två ändar av huset, uppe och nere ger såklart bäst effekt då den varma luften stiger, har man bara en våning så gäller det att öppna på två motsatta sidor (dock hjälper det inte så mycket om det är helt vindstilla).
Men att försöka hålla värmen ute från början är oftast betydligt mer verkningsfullt.