Byggahus.se

Leda in extra vägguttag från annat rums grupp

1. D
    Medlem · Stockholms län · 9 inlägg

doggydoo

Medlem
    Jag håller på att dra in ett extra uttag i min lägenhet i sovrummet. Mellan sovrummet och vardagsrummet sitter pimpstensvägg som jag tänkte vinkelslipa mig in i och dra flexslang till uttaget i vardagsrummet.

Nu är det så att övriga uttag i sovrummet sitter på en egen grupp, och vardagsrummet på en annan. Frågorna är:

1. Får jag dra in ett uttag från vardagsrumsgruppen in i sovrummet (genom väggen) eller bryter det mot någon el eller byggnorm?
    2. Hur fäster jag kablarna som ska vidare till sovrummet i dosan? Dvs dosan där det redan sitter ett uttag?
    3. Gruppen är säkrad 10A. Räcker 1,5 mm installationskabel i flexslangen?
    4. Finns det några "bögregler" om att fästa flexslangen var 50 cm eller liknande? Den ska ju spacklas in och behöver självfallet inte fästas av praktiska skäl, men kanske enl nån regel?
    Tacksam för hjälp. Min ABL behörige kompis ska få slita och dona i allt när det är klart men vore ju kul att dra det rätt så han slipper göra om rubbet. Nu är han i Thailand så jag ber ödmjukast att få plåga elforumet istället =)

2. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    1. Det går fint. Kom bara ihåg att inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

2. Vad menar du med att fästa kablarna? Finns det plats så ansluter du dom i det befintliga uttaget.

3. 1.5mm räcker

4. Hur lång sträcka talar vi om?

3. D

doggydoo

Medlem
    Fästa kablarna = Hur man skruvar fast ledarna helt enkelt. Men det verkar vara "ubåtar" som gäller, eller att skruva dom i plinten som finns inbyggd i befintligt uttag.

Sträckan = Ca 3 meter

Sen tänkte jag dra in ett jordat uttag från köks-elen till rummet också, bara för att ha datamaskinen i, men detta är alltså förbjudet?

Tack för hjälpen!

4. J
    Medlem · Västernorrland · 238 inlägg

jakobnm

Medlem
    Såvida inte övriga uttag i rummet också kompletteras med jord.

Personligen har jag aldrig sett något problem med att köra datorer från ojordade uttag.

5. S
    Medlem · Västmanland · 23 inlägg

Scorpion.SE

Medlem
    Problemet med datorer och ojordade utag som jag märkt är att om man som jag spelar och använder tex Teamspeak för att snacka med dina medspelare så brusar/surrar det om datorn inte är jordad.

6. ybu
    Medlem · Jämtland · 429 inlägg

ybu

Medlem
    Låt din kompis göra hela jobbet när han kommer hem från Thailand. Så kan du lägga din tid på att slå upp "bög" i ett lexikon.

Peace

7. E
    Medlem · jämtland · 20 025 inlägg

elmont

Medlem
    Det är väl kul att svänga sig med lite "finare" ord men vet man inte innebörden kan det bli lite fel, så man kanske ska vara lite försiktig ;)

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 235 inlägg

prototypen

Medlem
    <<Finns det några "bögregler" om att fästa flexslangen var 50 cm eller liknande? Den ska ju spacklas in och behöver självfallet inte fästas av praktiska skäl, men kanske enl nån regel?>>

Det kanske ska vara "böjregler" och man ska inte dra flexslang alltför snävt.
    Sedan kan det av "praktiska skäl vara lämpligt att fästa" slangen så den inte ramlar ut ur spacklet.
    Finns det mer att fästa slangen i t.ex. en "regel" så är inte det fel heller.

Vad man kan vrida till det
    Protte

9. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Vad är problemet med att dra fram ett jordat uttag till ett rum som saknar jordade uttag?? Det har jag gjort till båda rummen där jag har datorer (alla 3 rummen innan äldste sonen flyttade ut med sin)
    Jag accepterar gärna att det förbjudet enl. olika regelverk, men varför är det så??
    För inte är det väl en bögregel?? :):)

10. F
    Medlem · 1 025 inlägg

Floppman

Medlem
    Om du får fel på golvlampan med metallhölje som är ansluten till ojordat uttag samtidigt som du tar i ditt fuljordade datorhölje är den bästa vägen för felströmmen "genom" dig. Om båda är ojordade är du i en typ isolerad miljö och strömmen går inte lika lätt genom dig. Svårt att förklara, Mikael_L m.fl. bruklar vara överjävliga på såna här förklaringar...

11. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 045 inlägg

Peter2400

Medlem
    Om man har jordfelsbrytare, spelar det då någon roll om
    man är jordad eller "nästan" isolerad, strömmen genom kroppen
    borde väl ändå nå max 30mA?

12. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    I väntan på Mikael_L så får jag konstatera att risken för att hålla i en lampa med metallhölje samtidigt som jag tar i det jordade höljet på datorn samtidigt som lampan går sönder förefaller vara rätt liten :D Jag vet på ett ungefär hur el fungerar, därför undrar jag? kan inte se någon fara i att blanda uttag så länge jag som användare förstår skillnaden.
    tycker precis som Peter2400 att jordfelsbrytaren borde lösa ut innan fara uppstår oavsett om jag blandar uttag i rummet eller ej. :confused:

13. D

doggydoo

Medlem
    Floppman, mycket bra förklaring! Undrade själv över regeln nämligen och ang. "bögregel" så inte visste jag att det här var ett sånt PK-forum.

Det finns väl inga bögar eller invandrare eller andra som det är synd om som jobbar med bygg vad jag vet. =)

Ska skärpa språkbruket i fortsättningen.

14. thewolf
    Medlem · Jönköping · 790 inlägg

thewolf

Medlem
    Jag har för mig att man får dra in jordade uttag i ett ojordat rum om man märker att dom enbart är till för datorer? Jag kan ha fel men jag har för mig att det var en elektriker som sa det.. Fast dom är inte heller felfria :)

15. E
    Medlem · jämtland · 20 025 inlägg

elmont

Medlem
    Man får INTE blanda och hör och häpna även en elektriker kan ha fel.
    Samt OM det är nått fel på jordfelsbrytaren (vilket händer då och då) är det mycket mycket större risk att skadas om man "blandar" och får ett jodfel.
    Jordfelsbrytare utgör INGEN garanti den bara höjer säkerhetsnivån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.