Byggahus.se

Leda dagvatten från grannen till bäcken på vår tomt

1. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Men att som i TS fall plötsligt välja att leda takavvattningen till en bäck eller dike är inte en naturlig händelse.

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Vem har sagt att diket transporterar takavvattning ?

3. P
    Medlem Nivå 4
    Dagvatten är normalt sett vatten som samlas på tak och gator osv . Regnvatten som leds iväg från stuprör och hårda ytor.. Vatten som inte är avloppsvatten som behöver renas innan man släpper ut det nånstans.

4. B
    Medlem · Nivå 11
    Det är ingen som sagt annat än att grannen grävt ett dike till en bäck på sin egen tomt

5. B
    Medlem · Nivå 11
    Om det är vatten som rinner från regnvatten på din fastighet och du inte gör annat än gräver ett dike så är det tillåtet om diket har mått som inte är bygglovspliktigt och inte tar vatten från annan byggnad!

6. N
    Medlem Nivå 4
    Självklart gör det skillnad att tillföra nederbörd kanske från ett par hundra kvadratmeter tak plus dräneringsvatten i en bäck. Om dessutom många fastigheter gör detsamma till nämnda bäck, så är det snart ett stort problem. Och det är ju också självklart att en stenkista gör skillnad, det är ju därför man har dem... det hjälper marken att ”svälja” vattnet så att det så småningom når grundvattnet och aldrig hamnar i bäcken...

7. N
    Medlem Nivå 4
    Och vad har det med ts bäck att göra?

8. B
    Medlem · Nivå 11
    Läs TS inlägg!

9. P
    Medlem Nivå 4
    Jo det här tolkar jag så iaf :)

Och att leda ut dagvatten i en bäck är i dom allra flesta fall fullt lovligt pga att det mesta av det troligen ändå hamnar i bäcken, utom den lillla del som marken hinner ta upp. Att det står att man ska ta hand om vattnet på sin egen tomt gäller ju inte riktgit om det finns en bäck eller dike angränsande till tomten. ska man komma nånstans med det då så måste man ju tydligt visa nån dränerar grundvatten eller en sjö eller nåt så det kommer betydligt större mängder än nattens regn som leds ut i bäcken.

• Laddar…
  10. N
    Medlem Nivå 4
    Jag har läst det, och det står ingenting om vad ditt inlägg har med bäcken att göra. Man får INTE leda vatten till en bäck hur som helst. Oavsett vad du och andra säger.

11. P
    Medlem Nivå 4
    kom gärna med en källa på det.. Och där det framgår att man har en bäck i tomtgräns. eller annan naturlig avrinning av vatten.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Nivå 11
    Vadå leda vatten?
    Att gräva ett dike som inte är bygglovspliktigt är tillåtet

13. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Beskrivningen är luddig. Att dra takavvattning direkt till bäck är inte självklart okej. Men att gräva ett dike för att avvattna tomten är sannolikt okej.

Vad som är gjort och varför det påverkar TS begriper jag inte riktigt.

14. N
    Medlem Nivå 4
    Jag har som jag skrivit tidigare själv suttit med detta problemet och tänkte göra som TS granne tydligen gjort. Kommunen gjorde klart för mig att det är otänkbart och att jag inte fick lov att göra så, och kommunen godkänner inte det. De förklarade varför också som jag redan skrivit tidigare i denna tråden.
    Så, jag ägnar mig inte åt gubbgissningar. Visa en länk som säger att det är tillåtet. :)

15. P
    Medlem Nivå 4
    Lades ner senast i tisdags, kommunen har sett ritningar hur det skulle göras och hade inga invändningar. takavvattning plus dränering slutar i dike som 20 m senare slutar i bäck. så man gör ,sen om nån ärthjärna på kommunen tror nåt annat så är det väl så i deras värld.. dock inte i verkligheten.. :)
    Sen är det väl å andra sidan inte ovanligt att kommunen lyckas anställa nån okunnig som i början av sin karriär tittar efter miljökrav som är långt högre än vad man har lagstöd för att kräva..:)
    Verkar ju bara anställas miljömupppar med storhetsvansinne till vissa tjänster hos kommunerna

Enda gången jag kan tänka mig låta bli är väl om kommunen har avlopp och dagvattennät i området , då kan jag tänka mig att dom tycker att det ska anslutas till deras dagvattensystem om det är tillräckligt tilltaget, på många håll så är dagvattennäten underdimensionerade så då duger fungerande bäckar och diken som vattenavledning... Sen kan det ju ibland vid nybyggen i områden med där det vart mer vattenbrist i brunnar och sånt så finns det ju vägledning för kommuner att föredra system med stenkistor och liknande då man snabbare får ner vattnet till grundvatten och då är man mer på från kommunen att ny bebyggelse inte ska påverka lika mycket som äldre ev gjort men nåt generellt förbud att man inte får släppa ut dagvatten från taket i närmaste bäck existerar inte vad jag vet iallfall. Sen kan det ju finnas lokala problem med bäckar som leder till större vattendrag som översvämmas ofta och då kan såklart kommuner vara mer restriktiva och lokalt lägga hårdare krav att man ska dränera vatten på egna tomten och inte bara leda ut det i lämpligt dike eller vattendrag.

Och jag antar att ts bor i område utan kommunalt dagvattennät eftersom man valt att leda bort vatten till naturliga vattendrag.

Sen om det verkligen är grannens nya extra dagvattten som är orsaken till Ts problem här har vi ju lite svårt att bedömma utan en bättre bild av hur det ser ut runt dessa fastigheter men oftast så är ju inte en fastighets dagvatten skillnaden mellan om en bäck översvämmas eller inte.
    Så nej det var ingen gubbgissning härifrån heller..

Redigerat 24 maj 03:18
    • Laddar…